tromaktiko: Ομιλία του Σ. Δανιηλίδη: "Για μια νέα Θεσσαλονίκη με σχέδιο και έργα"

Τρίτη 12 Ιουλίου 2011

Ομιλία του Σ. Δανιηλίδη: "Για μια νέα Θεσσαλονίκη με σχέδιο και έργα"



Ομιλία του Σ.Δανιηλίδη στη δημόσια διαβούλευση για το Ρυθμιστικό Σχέδιο και το «Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών-Μεταφορών (Master Plan 2020) της Ευρύτερης Περιοχής Θεσσαλονίκης.

Συζητάμε σήμερα δύο μεγάλα θέματα που σχετίζονται ευθέως με το μέλλον της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής, την ανάπτυξή της, την ποιότητα ζωής των κατοίκων της, την ανάδειξη και αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της.

Ο ΟΡΘΕ και η Εγνατία Οδός ανέλαβαν και εκπόνησαν δύο σχέδια στρατηγικής σημασίας για την πόλη. Δυο σχέδια που αφορούν άμεσα και το δικό μας δήμο.

Βεβαίως, στη Θεσσαλονίκη έχουμε συνηθίσει εδώ και πολλά χρόνια, όταν ακούμε μεγαλεπήβολα σχέδια να κρατάμε μικρό καλάθι.

Η πόλη μας εξακολουθεί να βρίσκεται σε δυσμενή θέση σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, αφού έχει τεράστιες ελλείψεις σε υποδομές παρά τα μεγάλα αναπτυξιακά της αποθέματα.

Σήμερα χρειάζεται να κάνουμε άλματα, προκειμένου να καλύψουμε το χαμένο έδαφος των προηγούμενων δεκαετιών.
Σήμερα απαιτείται εκτός από το σχεδιασμό, η βούληση για την υλοποίησή τους και φυσικά οι απαραίτητες χρηματοδοτήσεις για την προώθησή τους.

Στη δίνη της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που περνά η χώρα μας, ο καθένας έχει το δικαίωμα να είναι επιφυλακτικός για το βαθμό προώθησης και υλοποίησης των σχεδίων αυτών.

Παρόλα αυτά, εμείς αναλαμβάνουμε την πρωτοβουλία για δημόσιο διάλογο με τους φορείς του δήμου μας, προκειμένου να ενισχύσουμε τη σημασία των σχεδίων αυτών, να συμβάλλουμε με την γνώμη και τη θετική μας πρόταση, να τονίσουμε πως η Θεσσαλονίκη και η Κεντρική Μακεδονία χρειάζονται δράσεις και έργα ΤΩΡΑ.

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΗΜΕΡΑ
Η πόλη μας πάσχει από χρόνιες παθήσεις, οι οποίες σήμερα οξύνονται επιδεινώνοντας μία κατάσταση στασιμότητας.

Στην πόλη μας έχουμε μάθει πλέον να μιλάμε για τα προβλήματα της, να ζούμε μαζί τους, να αντιμετωπίζουμε τις υπαναχωρήσεις και τις μεγάλες υπεχρηματοδοτήσεις.

Η Θεσσαλονίκη του σήμερα χαρακτηρίζεται ενδεικτικά από:
· Υποχώρηση της οικονομικής δραστηριότητας
· Μηδενισμό επενδύσεων
· Κλείσιμο επιχειρήσεων
· Αποβιομηχάνιση
· Μεγάλη ανεργία
· Ελλιπείς υποδομές στην κυκλοφορία, τη στάθμευση, τη συγκοινωνία, το οδικό δίκτυο, τις μεταφορές κλπ.
· Ανοιχτά ζητήματα στην πολεοδομική οργάνωση και τη χωροταξία
· Περιβαλλοντική υποβάθμιση (αέρια ρύπανση, δάσος, θαλάσσιο μέτωπο, υδάτινος πλούτος, λυματολάσπη κλπ.)
· Αναξιοποίητοι τουριστικοί προορισμοί (Βυζαντινά Τείχη, προστατευμένες περιοχές φυσικού κάλλους, παλιά πόλη, κλπ.)
· Τραγική κατάσταση στη Σχολική Στέγη
· Ανασφάλεια και ελλιπή αστυνόμευση

Τα χαρακτηριστικά αυτά υποδηλώνουν μία πόλη και μια περιφέρεια σε κίνδυνο, η οποία χρειάζεται οργανωμένο σχέδιο, ιεράρχηση προτεραιοτήτων και πάνω από όλα πόρους για να χρηματοδοτηθεί η ανάπτυξή της.

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Αυτοί που λένε πως η Θεσσαλονίκη είναι μία από τις καλύτερα μελετημένες πόλεις στην Ευρώπη δεν έχουν άδικο.
Στην πόλη μας έχουν κατά καιρούς εκπονηθεί μελέτες και έχουν κατατεθεί λύσεις για τα μεγάλα ζητήματα που την απασχολούν.

Ρυθμιστικό σχέδιο
Το Ρυθμιστικό Σχέδιο πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη νέα διοικητική διάρθρωση του ΠΣΘ με τους νέους Καλλικρατικούς δήμους και να προσδιορίζει στόχους και παρεμβάσεις για μια νέα πολεοδομική, χωροταξική και οικιστική οργάνωση της πόλης μας.

Ταυτόχρονα, το ρυθμιστικό σχέδιο οφείλει να προβλέπει μέτρα και πολιτικές που σχετίζονται άμεσα με την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

Πολεοδομία – Χωροταξία
· Εκπόνηση νέου ΓΠΣ σε κάθε νέο δήμο.

· Προώθηση του σχεδίου δημιουργίας Τράπεζα Γης με σκοπό την εξασφάλιση αποθέματος γης, η οποία θα ανταλλάσσεται με ιδιοκτησίες εντός του ΠΣΘ προκειμένου να προωθηθούν τα σχέδια ρυμοτομίας. Σήμερα εκατοντάδες οικόπεδα χάνονται και οικοδομούνται επειδή δεν υπάρχουν πόροι για να χρηματοδοτήσουν απαλλοτριώσεις για ρυμοτομία. Το σχέδιο μπορεί να στηριχτεί με τη διάθεση οικοπέδων από την ΚΕΔ για τη εξυπηρέτηση πολεοδομικών αναγκών.

· Αξιοποίηση της δημόσιας ακίνητης περιουσίας και επανάχρηση της. Θέσπιση αυστηρών κανόνων για την αποφυγή φαινομένων τύπου Βατοπεδίου.

Συγκοινωνίες
Οι δημόσιες συγκοινωνίες πρέπει να συνεργούν ώστε να δημιουργούν ένα ενιαίο σύστημα το οποίο θα διευκολύνει στις μετακινήσεις και θα συμβάλλει στην αναβάθμιση του περιβάλλοντος.

Αστική συγκοινωνία.
· Αναδιοργάνωση όλων των λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΘ
· Δρομολόγηση νέων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας λεωφορείων
· Προστατευμένες λεωφορειολωρίδες
· Οργάνωση δημοτικής συγκοινωνίας

Μετρό
Στην προοπτική της καλύτερης εξυπηρέτησης των κάτοικων της Δυτικής Θεσσαλονίκης προτείνεται:
· Η επέκταση της γραμμής της Δυτικής Θεσσαλονίκης μέχρι τα ΤΕΙ και τη βιομηχανική ζώνη.
· Η δημιουργία νέας γραμμής ΒΔ Θεσσαλονίκης από την Πλατεία Δημοκρατίας – Νεάπολη – Συκιές – Ρετζίκι – Νοσοκομείο Παπανικολάου. Το έργο θα ωφελήσει περισσότερους από 300.000 κατοίκους.
· Η εκπόνηση προγραμμάτων ανάπλασης σε ακτίνα 500μ. σε κάθε σταθμό μετρό.

Προαστιακός σιδηρόδρομος
Σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τις μεγάλες πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη στήριξη και ενίσχυση των πόλεων-προορισμών.

Τα θετικά σημεία που θα προκύψουν:
· Ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της κεντρικής Μακεδονίας.
· Κάλυψη των αναγκών μετακίνησης των πολιτών-επιβατών.
· Μεγαλύτερη εξυπηρέτηση εργαζόμενων από τις όμορες περιοχές.
· Μείωση του χρόνου μετάβασης.
· Παραμονή πληθυσμού στην περιφέρεια.
· Δυνατότητα μετεγκατάστασης χιλιάδων κατοίκων της Θεσσαλονίκης στην περιφέρεια.
· Περιβαλλοντική και οικολογική ανάπτυξη σε όλη την κεντρική Μακεδονία.
· Χτύπημα της κερδοσκοπίας που υπάρχει γύρω από την ακίνητη περιουσία (οικόπεδα, αντιπαροχές, κατασκευές κλπ.).

Θαλάσσια συγκοινωνία
· Οργάνωση συστήματος θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας.
· Σύνδεση της Θεσσαλονίκης με Χαλκιδική, Πιερία, Σποράδες και νησιά του Βόρειου Αιγαίου.

Οδικό δίκτυο και υποδομές
Κυκλοφορία
· Εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης σε κάθε νέο Καλλικρατικό δήμο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και τον ΟΡΘ, και σε συνδυασμό με την κυκλοφοριακή μελέτη που έχει γίνει για όλη τη Θεσσαλονίκη.

Περιφερειακή οδός
· Ανακατασκευή Περιφερειακής Οδού με ταυτόχρονη άρση των δυσλειτουργιών της.
· Κατασκευή των ανισόπεδων κόμβων οι οποίοι αυθαίρετα κόπηκαν από τις συμβασιοποιημένες εργολαβίες. Λήψη μέτρων για την αποτροπή τροχαίων ατυχημάτων όπως έγκαιρα είχε προειδοποιήσει ο δήμος, Λ.Ε.Α. – κατασκευές νέας υπερυψωμένης περιφερειακής.

Νέα Εξωτερική Περιφερειακή Οδός
· Η χάραξή της πρέπει να σέβεται το περιβάλλον και να την καθιστά απολύτως λειτουργική. Το μεγαλύτερο μέρος της πρέπει να είναι υπόγειο ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή μέρους του δάσους.
· Ο δήμος μας δε θα δεχθεί να εφάπτεται με οικιστικές περιοχές. Δε θα δεχθεί τετελεσμένα γεγονότα. Διεκδικούμε ρόλο και λόγο στην τελική διαμόρφωση του Ρυθμιστικού Σχεδίου και του Σχεδίου Υποδομών και Μεταφορών.
· Η σύνδεση της Εσωτερικής με την Εξωτερική Περιφερειακή απαιτεί τη διάνοιξη στο σύνολο της συνδετήριας οδού Παπανικολάου Κ6, τη μελέτη και την κατασκευή ανισόπεδων κόμβων στη στροφή Φιλύρου, για την αποτροπή ατυχημάτων που σήμερα παρουσιάζουν μεγάλη συχνότητα και εξαιρετικά μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.

Οδικό δίκτυο
· Ολοκλήρωση διάνοιξης οδού Λαγκαδά.
· Διάνοιξη και ανακατασκευή βασικών συνδετήριων οδών (Παπανικολάου, Μεσολογγίου, Ρήγα Φεραίου, Ανθέων, Ελπίδος, Ανδρέα Παπανδρέου κλπ.).

Στάθμευση
Το πρόγραμμα κατασκευής των 33 υπογείων χώρων στάθμευσης στο ΠΣΘ στο πλαίσια του Νόμου για τα Ολυμπιακά έργα, προκειμένου να υλοποιηθεί (πράγμα τελείως αναγκαίο για την πόλη), είναι απαραίτητο να ενταχθεί στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα του «Πράσινου Ταμείου» εφόσον δεν προχώρησε η υλοποίησή τους μέσω του συστήματος παραχώρησης χρήσης.

Ταυτόχρονα, είναι απαραίτητη η τροποποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου και η θέσπιση της δυνατότητας χρηματοδότησης από δημόσιες επενδύσεις μικρών, τοπικού χαρακτήρα χώρων στάθμευσης. Σήμερα υπάρχει αδυναμία κατασκευής τέτοιων πάρκινγκ λόγω μειωμένου ιδιωτικού ενδιαφέροντος. Το μέτρο θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα στους δήμους του ΠΣΘ.

Αναπλάσεις, αισθητική αναβάθμιση και περιβάλλον
Η δημιουργία χώρων πρασίνου και οι αστικές αναπλάσεις πρέπει να συγκλίνουν στο στόχο της αναδιοργάνωσης του αστικού ιστού και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής. Η Θεσσαλονίκη πλήρωσε ακριβά πολιτικές που ανεχόταν τις καταπατήσεις δημόσιας γης και της απεμπόλησης της δημοτικής ιδιοκτησίας. Συνέπεια, η απώλεια ζωτικών χώρων σε όλες τις περιοχές του ΠΣΘ.

· Μετεγκατάσταση της ΔΕΘ και μετατροπή του χώρου σε μητροπολιτικό πάρκο.
· Άμεση μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού του ΟΣΕ στον ήδη χωροθετημένο χώρο του Δήμου Εχεδώρου, ανακουφίζοντας την ήδη φορτισμένη περιοχή του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Υπογειοποίηση του Σιδηροδρομικού σταθμού και των σιδηροδρομικών γραμμών, με ταυτόχρονη ανάπλαση της περιοχής και την κατασκευή Γραμμικού Δάσους (εμβόλου) χιλιάδων στρεμμάτων.
· Εκπόνηση μελέτης για την επέκταση του περιαστικού δάσους μέχρι τον Εχέδωρο. Προτείνεται η επέκταση των ορίων του δάσους του Σέιχ-Σου προς τα Δυτικά –Συκιές, Ρετζίκι, Φίλυρο, 424 ΔΣΝ, Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, Ευκαρπία, Τιτάν, νέα Εξωτερική Περιφερειακή και κλείσιμο στο Θερμαϊκό στην περιοχή Καλοχωρίου.

Έτσι θα δημιουργηθεί ένα τεράστιο πάρκο, ένα «πράσινο πέταλο» που θα συνιστά μια ευεργετική παρέμβαση στο βεβαρημένο περιβάλλον της πόλης μας. Μια πράσινη διαδρομή για κατοίκους και επισκέπτες. Μια λεωφόρος πρασίνου και αναδιαμόρφωσης του υπαίθριου χώρου.
· Επέκταση, ανάδειξη, αξιοποίηση και προστασία του περιαστικού δάσους. Δημιουργία πράσινου πέταλου. Εντός του Πολεοδομικού Συγκροτήματος δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης χώρων πρασίνου. Η επέκταση, λοιπόν, του υπάρχοντος τεχνητού και μοναδικού δάσους που διαθέτει η Θεσσαλονίκη θα είναι ένα κορυφαίο περιβαλλοντικό έργο ουσίας και αισθητικής παρέμβασης. Θα θωρακίσει όλη την πόλη, λειτουργώντας σαν προστατευτικός μανδύας. Θα αποτελέσει τόπο αναψυχής και πόλο έλξης τουριστών. Θα διασφαλίσει, στην κυριολεξία, το οξυγόνο των πολιτών.
· Παραχώρηση όλων των στρατοπέδων της Θεσσαλονίκης στους αντίστοιχους δήμους, με σκοπό την αξιοποίησή τους για χρήσεις πρασίνου και πολιτισμού.
· Έναρξη των έργων κατασκευής των σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων.
· Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στις βιομηχανικές μονάδες της δυτικής Θεσσαλονίκης και όλου του νομού.
· Αντιμετώπιση του προβλήματος της λυματολάσπης
· Εφαρμογή αναπτυξιακού σχεδίου για τις προστατευόμενες περιοχές (Κορώνεια, Γαλλικός, κλπ.).
· Αξιοποίηση του υδάτινου πλούτου του ποταμού Αξιού, που αφορά τρεις νομούς, με τη δημιουργία λίμνης ταμιευτήρα με πολλαπλά οφέλη.
· Επέκταση του προγράμματος υπογείωσης των εναέριων δικτύων για λόγους ασφάλειας και δημόσιας υγείας, με δαπάνες της ΔΕΗ.
· Ολοκλήρωση του σχεδίου ανάπλασης της Βαλκανικής Πλατείας, του Επταπυργίου και των Βυζαντινών Τειχών με χρηματοδότηση από το ΥΠΕΚΑ
· Ανάπλαση της περιοχής των παλιών νεκροταφείων της Ευαγγελίστριας και απόδοση του χώρου σε κοινή χρήση.
· Αντιμετώπιση των κατακρημνίσεων των βράχων της Ευαγγελίστριας και ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
· Προώθηση του σχεδίου του Βυζαντινού Αρχαιολογικού Περίπατου με στόχο την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού της πόλης. Πρόκειται για την ανάπλαση και την ανάδειξη του βυζαντινού παρελθόντος της πόλης όπως αποτυπώνεται από τα ίχνη και τα μνημεία της εποχής, από τα τείχη στην πλατεία Δημοκρατίας μέχρι το Βυζαντινό Τείχος και το Επταπύργιο, με κατάληξη στο Λευκό Πύργο διαμέσου των Βυζαντινών Εκκλησιών που συμπεριλαμβάνει αυτή η διαδρομή.
· Προώθηση προγράμματος κατεδάφισης παλαιών οικοδομών για την δημιουργία χώρων κοινής χρήσης, για ρυμοτομία κλπ.

Αντιπλημμυρικά έργα - Πυροπροστασία
Στο πλαίσιο της προστασίας του περιβάλλοντος, της εξάλειψης της απειλής κινδύνου των περιουσιών των πολιτών και του υδάτινου πλούτου, είναι αναγκαία η εκπόνηση συνολικής μελέτης και η εκτέλεση έργων οριοθέτησης, καθαρισμού, αντιπλημμυρικής προστασίας και ανάδειξης-ανάπλασης, όπου απαιτείται, των ρεμάτων της περιοχής ευθύνης του Ρυμοτομικού Σχεδίου. Ταυτόχρονα απαιτείται:

· Η άμεση δημοπράτηση όλων των αντιπλημμυρικών έργων του νομού Θεσσαλονίκης.
· Η ενίσχυση των δήμων με πόρους και εξοπλισμό για την πρόληψη και αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών.

Δημόσιοι οργανισμοί της πόλης
Ενίσχυση των δημόσιων οργανισμών και εταιριών και ανάδειξη του αναπτυξιακού τους ρόλου. Αλλαγή της νομοθεσίας και επιστροφή των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη ΔΕΘ ΑΕ, HELEXPO ΑΕ, ΕΥΑΘ ΑΕ και ΟΛΘ ΑΕ.

Λιμάνι
· Αναβάθμιση και ανάπτυξη του στρατηγικού χαρακτήρα του λιμανιού.
· Ενίσχυση του τουριστικού, εμπορευματικού και ιστορικού του ρόλου.
· Ώθηση στην εξωστρέφεια και τις διεθνείς συνεργασίες.
· Διασφάλιση της κυριαρχίας του δημοσίου στο ιδιοκτησιακό καθεστώς.

ΕΥΑΘ
· Επέκταση της δραστηριότητάς της.
· Συμμετοχή της αυτοδιοίκησης στη διοίκηση.
· Διασφάλιση του κοινωνικού της χαρακτήρα.

Φυσικό αέριο
· Αλλαγή της νομοθεσίας και ουσιαστική συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη διαχείριση του φυσικού αερίου.

Σχολική Στέγη
Η Θεσσαλονίκη βιώνει τα τελευταία χρόνια τη χειρότερη περίοδο στα θέματα της Σχολικής Στέγης. Η αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης και οι νέοι θεσμοί (ολοήμερα σχολεία, νέα προγράμματα σπουδών) αυξάνουν σημαντικά τις ανάγκες για σύγχρονα σχολικά συγκροτήματα. Απαιτείται:

· Γενναία χρηματοδότηση για την κατασκευή σχολικών συγκροτημάτων με την ολοκλήρωση του ειδικού προγράμματος σχολικής στέγης ύψους 300.000.000€.
· Χρηματοδότηση για την απόκτηση γης με σκοπό την κατασκευή σχολείων.




     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!