Η Κυβέρνηση του Μνημονίου, με εκφραστή την Υπουργό Παιδείας κα. Α. Διαμαντοπούλου, περιφρονώντας κάθε... έννοια διαβούλευσης με την Ακαδημαϊκή Κοινότητα, κατέθεσε στις 4ης Αυγούστου στη Βουλή το Νομοσχέδιο για τη Δομή και τη Λειτουργία της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη Χώρα μας. Καταλύοντας ακόμα και τον κοινοβουλευτικό διάλογο και παρά το γεγονός ότι είχε δεσμευτεί να παρουσιάσει το τελικό τροποποιημένο Νομοσχέδιο στις 18 Αυγούστου, αγνόησε πλήρως τις παρατηρήσεις των συναδέλφων της Βουλευτών ενώ, παράλληλα, σε Μ.Μ.Ε. παρουσιάστηκε ένα κείμενο χωρίς ουσιώδεις διαφορές από το προηγούμενο. Πάραυτα τις τελευταίες ώρες τα «αντικειμενικά» Μ.Μ.Ε. «ανακάλυψαν» αλλαγές στο Νομοσχέδιο προς την κατεύθυνση της συναίνεσης.
Ο Νόμος αυτός, εφόσον ψηφιστεί, θα πλήξει καίρια το χαρακτήρα του Δημόσιου Πανεπιστημίου, οδηγώντας στη πλήρη κομματικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα το Νομοσχέδιο της κα. Α. Διαμαντοπούλου:
1. Στερείται ακαδημαϊκού οράματος. Υποβαθμίζει τις Σπουδές, καθώς οδηγεί σε πτυχία 3ετών κύκλων φοίτησης, δηλαδή, απλών προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία εφαρμόστηκαν πριν μία εικοσαετία στην Ευρώπη και αντικαταστάθηκαν διότι απέτυχαν.
2. Καταργεί το δημόσιο χαρακτήρα του Πανεπιστημίου. Ο τρόπος χρηματοδότησης (η Ανεξάρτητη Αρχή- μια Ανώνυμη Εταιρία, ουσιαστικά- που θα χρηματοδοτεί) είναι αντίθετος με το Σύνταγμα. Παράλληλα δεν αποκλείει την εισαγωγή διδάκτρων στο δεύτερο και τρίτο κύκλο Σπουδών.
3. Καταργεί την αυτοδιοίκηση των Α.Ε.Ι., η οποία είναι απαίτηση του Συντάγματος αλλά και της κοινωνίας. Ο προτεινόμενος τρόπος διοίκησης, με Συμβούλια Διοίκησης στα οποία συμμετέχουν εξωπανεπιστημιακοί, αλλά κυρίως η εκλογή του Πρύτανη από το Συμβούλιο και όχι άμεσα από τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, θα ενισχύσει τη συναλλαγή, την αδιαφάνεια και τη διαφθορά. Η Σύγκλητος, η οποία αποτελεί επί 180 χρόνια που υπάρχει Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, το ανώτατο δημοκρατικά εκλεγμένο όργανο διοίκησης των Α.Ε.Ι. υποβαθμίζεται μπροστά στις υπερεξουσίες του αντισυνταγματικού, κατά έγκριτους Συνταγματολόγους, Συμβουλίου Διοίκησης.
4. Καταργεί τη βαθμίδα του Λέκτορα και υποβαθμίζει τον Επίκουρο Καθηγητή. Οι Λέκτορες παύουν να ανήκουν στην εισαγωγική βαθμίδα, ενώ πρέπει να ξανακριθούν για τη νέα εισαγωγική βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή. Ουσιαστικά οδηγούμαστε στην εξαφάνιση της δυναμικότερης μερίδας του προσωπικού των Πανεπιστημίων, η οποία προσφέρει νυχθημερόν, με πενιχρές αμοιβές, το μεγαλύτερο μέρος του διδακτικού και ερευνητικού έργου που παράγεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Δεν ευθύνονται οι Λέκτορες και οι Επίκουροι Καθηγητές για τα κακώς κείμενα των Πανεπιστημίων και η κοινωνία αυτό το γνωρίζει. Με αυτόν τον τρόπο θα προσελκύσουν νέους και ικανούς επιστήμονες για να προχωρήσουν και να προοδεύσουν;
5. Καταργούνται τα Τμήματα ως βασική ακαδημαϊκή και διοικητική μονάδα. Παραμένουν για «επικοινωνιακούς» λόγους μόνο ως ακαδημαϊκές μονάδες, χωρίς όμως αυτόνομη διοικητική λειτουργία. Καταργούνται ακόμα και οι δημοκρατικά εκλεγμένοι Πρόεδροι των Τμημάτων και αντικαθίστανται από Διευθυντές. Επί πλέον καταργούνται οι Τομείς, οι οποίοι συνιστούν το «κύτταρο» της Δημοκρατίας στο Πανεπιστήμιο. Πως είναι δυνατό να λειτουργήσει ένα Τμήμα ή μια Σχολή με 400 έως 700 μέλη Δ.Ε.Π. χωρίς επιμέρους Τομείς;
6. Καταργείται η εσωτερική Δημοκρατία και αντικαθίσταται με έναν αυταρχικό τρόπο διοίκησης, που ξαναγυρνά το Πανεπιστήμιο σ’ άλλες εποχές. Οι Κοσμήτορες των Σχολών δεν θα εκλέγονται από τους Πανεπιστημιακούς συναδέλφους τους, αλλά θα διορίζονται από το Συμβούλιο Διοίκησης ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό τη συναλλαγή.
7. Απομονώνονται τα μέλη Δ.Ε.Π. από τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα, αφού για να λάβει ένα μέλος Δ.Ε.Π. εκπαιδευτική άδεια θα πρέπει να έχει συμπληρώσει τουλάχιστον 6 χρόνια στο Ίδρυμα. Αυτό σημαίνει ότι οι νεότεροι συνάδελφοι δεν θα μπορέσουν να επιμορφωθούν, να εμπλουτίσουν περαιτέρω τις γνώσεις τους και να τις μεταλαμπαδέψουν από Ιδρύματα του εξωτερικού στα Ελληνικά Α.Ε.Ι. παρά μόνο όταν θα βρίσκονται ήδη σε μεγαλύτερη ηλικία. Έτσι αντιλαμβάνεται το Υπουργείο τη «Διεθνοποίηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων»;
Οι σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις του νέου Νομοσχεδίου επιχειρούν να αποδομήσουν πλήρως τα θεμέλια του δημόσιου Ελληνικού Πανεπιστημίου. Ωστόσο, η αξία των Ελληνικών Πανεπιστημίων και του επιστημονικού δυναμικού τους επιβεβαιώνεται αδιαμφισβήτητα από την έντονη και ουσιαστική συμμετοχή τους στο παγκόσμιο επιστημονικό γίγνεσθαι.
Ήδη Πανεπιστημιακοί από όλη την Ελλάδα (συνολικά πάνω από 1000 http://www.gopetition.com/petitions/support-the-public-university.html ) αλλά και από το εξωτερικό (πάνω από 1000 πανεπιστημιακοί απ’ όλο τον κόσμο, όπως ο Noam Chomsky, o Slavoj Zizek, o Jacques Ranciere, ο Michael Löwy καθώς και οι Πρόεδροι ομοσπονδιών μελών ΔΕΠ της Μεγάλης Βρετανίας T. Hoad, της Γαλλίας P.Enclos http://www.esos.gr/index.php option=com_k2&view=item&id=13877:chomsky-kai-zizek-lene-oxi-sti-metarrithmisi-diamantopoulou ) τάσσονται εναντία της προτεινόμενης από την Κυβέρνηση μεταρρύθμισης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Υποστηρίζουν ότι:
· Το Νομοσχέδιο εφόσον ψηφιστεί θα κλονίσει την ερευνητική και διδακτική προοπτική των Ελληνικών Πανεπιστημίων και θα επιφέρει ένα ακόμα πλήγμα στη ελληνική κοινωνία και οικονομία.
· Η κατεύθυνση του προτεινόμενου Νομοσχεδίου είχε καταστροφικές συνέπειες στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπου εφαρμόστηκε.
Έχοντας υπ’ όψιν αυτά τα δεδομένα, το προτεινόμενο Νομοσχέδιο που παρουσίασε η Υπουργός Παιδείας κα. Α. Διαμαντοπούλου θα οδηγήσει στην υποβάθμιση ή ακόμη χειρότερα στην εξαφάνιση του Πανεπιστημίου όπως έχει θεσμοθετηθεί στην Ευρώπη και στη δημιουργία μιας «επιχείρησης επαγγελματικής κατάρτισης». Αυτό είναι το Πανεπιστήμιο που επιθυμούμε; Αυτό είναι το Πανεπιστήμιο που χρειάζεται η κοινωνία μας; Αυτό είναι το όραμα της κοινωνίας μας;
Προφανώς και όχι. Καλούμε τους Βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων να μην βάλουν ταφόπλακα στην Ελληνική Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση.
Δ.Σ. Ε.Κ.Ο.- Α.Ε.Ι. Ν.Δ.
Ο Νόμος αυτός, εφόσον ψηφιστεί, θα πλήξει καίρια το χαρακτήρα του Δημόσιου Πανεπιστημίου, οδηγώντας στη πλήρη κομματικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα το Νομοσχέδιο της κα. Α. Διαμαντοπούλου:
1. Στερείται ακαδημαϊκού οράματος. Υποβαθμίζει τις Σπουδές, καθώς οδηγεί σε πτυχία 3ετών κύκλων φοίτησης, δηλαδή, απλών προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης, τα οποία εφαρμόστηκαν πριν μία εικοσαετία στην Ευρώπη και αντικαταστάθηκαν διότι απέτυχαν.
2. Καταργεί το δημόσιο χαρακτήρα του Πανεπιστημίου. Ο τρόπος χρηματοδότησης (η Ανεξάρτητη Αρχή- μια Ανώνυμη Εταιρία, ουσιαστικά- που θα χρηματοδοτεί) είναι αντίθετος με το Σύνταγμα. Παράλληλα δεν αποκλείει την εισαγωγή διδάκτρων στο δεύτερο και τρίτο κύκλο Σπουδών.
3. Καταργεί την αυτοδιοίκηση των Α.Ε.Ι., η οποία είναι απαίτηση του Συντάγματος αλλά και της κοινωνίας. Ο προτεινόμενος τρόπος διοίκησης, με Συμβούλια Διοίκησης στα οποία συμμετέχουν εξωπανεπιστημιακοί, αλλά κυρίως η εκλογή του Πρύτανη από το Συμβούλιο και όχι άμεσα από τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, θα ενισχύσει τη συναλλαγή, την αδιαφάνεια και τη διαφθορά. Η Σύγκλητος, η οποία αποτελεί επί 180 χρόνια που υπάρχει Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, το ανώτατο δημοκρατικά εκλεγμένο όργανο διοίκησης των Α.Ε.Ι. υποβαθμίζεται μπροστά στις υπερεξουσίες του αντισυνταγματικού, κατά έγκριτους Συνταγματολόγους, Συμβουλίου Διοίκησης.
4. Καταργεί τη βαθμίδα του Λέκτορα και υποβαθμίζει τον Επίκουρο Καθηγητή. Οι Λέκτορες παύουν να ανήκουν στην εισαγωγική βαθμίδα, ενώ πρέπει να ξανακριθούν για τη νέα εισαγωγική βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή. Ουσιαστικά οδηγούμαστε στην εξαφάνιση της δυναμικότερης μερίδας του προσωπικού των Πανεπιστημίων, η οποία προσφέρει νυχθημερόν, με πενιχρές αμοιβές, το μεγαλύτερο μέρος του διδακτικού και ερευνητικού έργου που παράγεται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Δεν ευθύνονται οι Λέκτορες και οι Επίκουροι Καθηγητές για τα κακώς κείμενα των Πανεπιστημίων και η κοινωνία αυτό το γνωρίζει. Με αυτόν τον τρόπο θα προσελκύσουν νέους και ικανούς επιστήμονες για να προχωρήσουν και να προοδεύσουν;
5. Καταργούνται τα Τμήματα ως βασική ακαδημαϊκή και διοικητική μονάδα. Παραμένουν για «επικοινωνιακούς» λόγους μόνο ως ακαδημαϊκές μονάδες, χωρίς όμως αυτόνομη διοικητική λειτουργία. Καταργούνται ακόμα και οι δημοκρατικά εκλεγμένοι Πρόεδροι των Τμημάτων και αντικαθίστανται από Διευθυντές. Επί πλέον καταργούνται οι Τομείς, οι οποίοι συνιστούν το «κύτταρο» της Δημοκρατίας στο Πανεπιστήμιο. Πως είναι δυνατό να λειτουργήσει ένα Τμήμα ή μια Σχολή με 400 έως 700 μέλη Δ.Ε.Π. χωρίς επιμέρους Τομείς;
6. Καταργείται η εσωτερική Δημοκρατία και αντικαθίσταται με έναν αυταρχικό τρόπο διοίκησης, που ξαναγυρνά το Πανεπιστήμιο σ’ άλλες εποχές. Οι Κοσμήτορες των Σχολών δεν θα εκλέγονται από τους Πανεπιστημιακούς συναδέλφους τους, αλλά θα διορίζονται από το Συμβούλιο Διοίκησης ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό τη συναλλαγή.
7. Απομονώνονται τα μέλη Δ.Ε.Π. από τη διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα, αφού για να λάβει ένα μέλος Δ.Ε.Π. εκπαιδευτική άδεια θα πρέπει να έχει συμπληρώσει τουλάχιστον 6 χρόνια στο Ίδρυμα. Αυτό σημαίνει ότι οι νεότεροι συνάδελφοι δεν θα μπορέσουν να επιμορφωθούν, να εμπλουτίσουν περαιτέρω τις γνώσεις τους και να τις μεταλαμπαδέψουν από Ιδρύματα του εξωτερικού στα Ελληνικά Α.Ε.Ι. παρά μόνο όταν θα βρίσκονται ήδη σε μεγαλύτερη ηλικία. Έτσι αντιλαμβάνεται το Υπουργείο τη «Διεθνοποίηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων»;
Οι σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις του νέου Νομοσχεδίου επιχειρούν να αποδομήσουν πλήρως τα θεμέλια του δημόσιου Ελληνικού Πανεπιστημίου. Ωστόσο, η αξία των Ελληνικών Πανεπιστημίων και του επιστημονικού δυναμικού τους επιβεβαιώνεται αδιαμφισβήτητα από την έντονη και ουσιαστική συμμετοχή τους στο παγκόσμιο επιστημονικό γίγνεσθαι.
Ήδη Πανεπιστημιακοί από όλη την Ελλάδα (συνολικά πάνω από 1000 http://www.gopetition.com/petitions/support-the-public-university.html ) αλλά και από το εξωτερικό (πάνω από 1000 πανεπιστημιακοί απ’ όλο τον κόσμο, όπως ο Noam Chomsky, o Slavoj Zizek, o Jacques Ranciere, ο Michael Löwy καθώς και οι Πρόεδροι ομοσπονδιών μελών ΔΕΠ της Μεγάλης Βρετανίας T. Hoad, της Γαλλίας P.Enclos http://www.esos.gr/index.php option=com_k2&view=item&id=13877:chomsky-kai-zizek-lene-oxi-sti-metarrithmisi-diamantopoulou ) τάσσονται εναντία της προτεινόμενης από την Κυβέρνηση μεταρρύθμισης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Υποστηρίζουν ότι:
· Το Νομοσχέδιο εφόσον ψηφιστεί θα κλονίσει την ερευνητική και διδακτική προοπτική των Ελληνικών Πανεπιστημίων και θα επιφέρει ένα ακόμα πλήγμα στη ελληνική κοινωνία και οικονομία.
· Η κατεύθυνση του προτεινόμενου Νομοσχεδίου είχε καταστροφικές συνέπειες στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπου εφαρμόστηκε.
Έχοντας υπ’ όψιν αυτά τα δεδομένα, το προτεινόμενο Νομοσχέδιο που παρουσίασε η Υπουργός Παιδείας κα. Α. Διαμαντοπούλου θα οδηγήσει στην υποβάθμιση ή ακόμη χειρότερα στην εξαφάνιση του Πανεπιστημίου όπως έχει θεσμοθετηθεί στην Ευρώπη και στη δημιουργία μιας «επιχείρησης επαγγελματικής κατάρτισης». Αυτό είναι το Πανεπιστήμιο που επιθυμούμε; Αυτό είναι το Πανεπιστήμιο που χρειάζεται η κοινωνία μας; Αυτό είναι το όραμα της κοινωνίας μας;
Προφανώς και όχι. Καλούμε τους Βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων να μην βάλουν ταφόπλακα στην Ελληνική Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση.
Δ.Σ. Ε.Κ.Ο.- Α.Ε.Ι. Ν.Δ.