Νηπιαγωγεία με ελάχιστα τετραγωγικά αυλής που δεν επιτρέπουν ούτε το παιχνίδι και άλλα χωρίς θέρμανση.
Εν έτει 2011 η προσχολική αγωγή παραμένει το αποπαίδι της δημόσιας Εκπαίδευσης παρά το γεγονός ότι κάθε μήνα -μόνο στα Χανιά- ξοδεύονται χιλιάδες ευρώ για ενοίκια, ενώ τον Σεπτέμβριο στήνονται κληρωτίδες για να αποφασίσει η θέα «τύχη» ποια παιδιά δικαιούνται μία θέση στη σχολική αίθουσα. Μια μικρή περιήγηση στην πόλη των Χανίων αλλά και των πρώην περιαστικών Δήμων δίνει ανάγλυφα την τραγική κατάσταση που επικρατεί σε πάρα πολλά νηπιαγωγεία σε ό,τι αφορά τις κτηριακές εγκαταστάσεις.
Χαρακτηριστική περίπτωση τα 32ο και 36ο Νηπιαγωγεία που βρίσκονται στη Νέα Χώρα και συστεγάζονται σε ένα κτήριο στη συμβολή των οδών Φούμηδων και Μουστεράκη. Το οίκημα δεν διαθέτει ούτε καν θέρμανση με συνέπεια να επιστρατεύονται ηλεκτρικά σώματα ενώ δύο μικρές τουαλέτες εξυπηρετούν 30 συνολικά παιδιά.
Η στενότητα του χώρου είναι τρομακτική εντός και εκτός του κτηρίου με ένα μικρό τσιμεντένιο διάδρομο να αποτελεί την -κατ’ εφημισμόν- αυλή των δύο νηπιαγωγείων.
Λίγα τετραγωνικά μέτρα μεγαλύτερη -στρωμένη με πλακάκι αυτή τη φορά- η αυλή του 28ου Νηπιαγωγείου Χανίων επί της οδού Μαργουνίου.
Η θέα του οικήματος -που είναι «ζωσμένο» με τζαμαρίες, με ό,τι κινδύνους μπορεί να εγκυμονεί αυτό για τα μικρά παιδιά που φιλοξενεί, δεν προδιαθέτει σε τίποτα έναν ανυποψίαστο περαστικό ότι αποτελεί δημόσια εκπαιδευτική δομή του 21ου αιώνα.
Ανάλογη είναι η εντύπωση που αποκομίζει κανείς όταν επισκεφθεί το 1ο Νηπιαγωγείο που βρίσκεται σε μια πάροδο της οδού Μυλωνογιάννη.
Αν δε βρεθεί κατά λάθος-όπως εμείς- στην πίσω πλευρά του οικήματος, το πιθανότερο είναι να νομίσει ότι πρόκειται για κάποιο εγκαταλελειμμένο κτήριο από τα δεκάδες που βρίσκονται διάσπαρτα στην πόλη των Χανίων.
Από την άλλη, η βεβιασμένη αλλαγή χρήσης του κτηρίου είναι εμφανής στην περίπτωση του 3ου Νηπιαγωγείου Ν. Κυδωνίας με τα πανύψηλα ανοίγματα στην πρόσοψη να προκαλούν απορίες ως προς την εκπαιδευτική τους σκοπιμότητα.
Κι αν στην περίπτωση αυτή το φως περισσεύει, δεν φαίνεται να συμβαίνει το ίδιο με το 22ο Νηπιαγωγείο Χανίων που στεγάζεται σε ένα ημιυπόγειο διαμέρισμα επί της οδού Βασίλη Ποθουλάκη.
"Οι συνθήκες είναι τραγικές"
Μιλώντας στα «Χ.Ν.» η νηπιαγωγός και ταμίας του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων Ντίνα Κληρονόμου περιέγραψε τα μεγάλα αδιέξοδα που βιώνει η προσχολική αγωγή -στα Χανιά και όχι μόνο- εδώ και χρόνια.
«Η προσχολική αγωγή είναι το αποπαίδι της Εκπαίδευσης τώρα και πολλά χρόνια. Το 2007 που ο νόμος έκανε την προσχολική υποχρεωτική, για ένα έτος θεωρήσαμε ότι θα δινόταν μεγαλύτερο βάρος, αντίστοιχο με αυτό που υπάρχει στις άλλες βαθμίδες χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι εκεί δεν υπάρχουν προβλήματα. Όμως για τη στέγαση των νηπιαγωγείων δίνονται οι πιο πρόχειρες λύσεις, έχουν τη μικρότερη χρηματοδότηση και δεν μπορούν να ικανοποιήσουν όλες τις αιτήσεις που δέχονται με συνέπεια να μένουν παιδιά απ' έξω και να αναγκάζονται να πάνε σε ιδιωτικούς σταθμούς», σημείωσε η κα Κληρονόμου και πρόσθεσε ότι μέσα σε όλα αυτά θα πρέπει να υπολογίσει κανείς το υψηλό κόστος που επιβαρύνεται το Δημόσιο για την ενοικίαση χώρων ακόμα και όταν αυτοί είναι εντελώς ακατάλληλοι για τον σκοπό που μισθώνονται.
«Στα Χανιά περίπου το 60% των νηπιαγωγείων βρίσκονται σε ενοικιαζόμενους χώρους. Ακόμα όμως και σε πολλά νηπιαγωγεία που είναι ιδιόκτητα οι συνθήκες δεν είναι καθόλου καλές. Χρησιμοποιούν για παράδειγμα αίθουσες του Δημοτικού που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ολοήμερων νηπιαγωγείων (ύπαρξη κουζίνας, ψυγείου, νεροχύτη κ.λπ.). Υπάρχουν νηπιαγωγεία που στεγάζονται στον χώρο του γυμναστηρίου, των αποδυτηρίων, ή τον χώρο που προβλέπονταν για βιβλιοθήκη.
Οι προδιαγραφές του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων (ΟΣΚ) λένε ότι το νηπιαγωγείο πρέπει να έχει διαφορετική αίθουσα χαλάρωσης, τραπεζαρία, διαφορετική αίθουσα για διδασκαλία, να έχει επαρκή αύλειο χώρο. Οι προδιαγραφές λένε ότι πρέπει να υπάρχουν 3 τ.μ. για κάθε παιδί πράγμα όμως που συμβαίνει σε ελάχιστες περιπτώσεις.
Πολλά από τα κτήρια που στεγάζονται νηπιαγωγεία στα Χανιά έχουν ενοικιαστεί πριν πάρα πολλά χρόνια όταν οι συνθήκες ήταν τελείως διαφορετικές.
Πλέον όμως έχει αλλάξει το αναλυτικό πρόγραμμα, προβλέπει "γωνιές" καθώς η διδασκαλία στο νηπιαγωγείο δεν γίνεται με ακαδημαϊκό τρόπο αλλά με βιωματική προσέγγιση, που σημαίνει ότι χρειάζεται χώρος για να δημιουργηθούν γωνιές μελέτης, χαλάρωσης, γραφής, ανάγνωσης κ.λπ.», τόνισε η κα Κληρονόμου και πρόσθεσε ότι η έλλειψη χώρου δημιουργεί παράλληλα σοβαρό πρόβλημα και στις εγγραφές.
Ελλείψει χώρου... κληρώσεις
Συγκεκριμένα η κα Κληρονόμου επεσήμανε ότι «το πρόβλημα της κακής κτηριακής υποδομής περιορίζει και τον αριθμό των εγγραφών» καθώς «δεν μπορεί ένα νηπιαγωγείο 20 τ.μ. να πάρει 25 παιδιά που προβλέπει ο νόμος».
«Οι χώροι που έχουμε αυτή τη στιγμή στον Καλλικρατικό Δήμο Χανίων δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες που υπάρχουν και γι' αυτό και εξακολουθούμε να κάνουμε κληρώσεις για τα προνήπια», ανέφερε χαρακτηριστικά η ταμίας του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων και πρόσθεσε ότι το εκπαιδευτικό - συνδικαλιστικό κίνημα έχει χρόνια τώρα επισημάνει τα προβλήματα που παρατηρούνται στην προσχολική αγωγή χωρίς όμως να υπάξει ουσιαστική ανταπόκριση.
«Θα μου πείτε γιατί το δεχόμαστε αυτό ως συνδικαλιστικό κίνημα και ως Σύλλογος Δασκάλων!
Δεν το δεχόμαστε αλλά προκειμένου να εξυπηρετήσουμε τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες για εγγραφές στο δημόσιο νηπιαγωγείο -που μάλιστα εξαιτίας της κρίσης έχουν πολλαπλασιαστεί- και προκειμένου να διώχνουμε τους γονείς και να τους λέμε ότι δεν έχουμε που να σας βάλουμε δεχόμαστε να λειτουργούμε σε νοικιασμένα κτήρια και ανεπαρκείς χώρους που μας δίνει το Δημόσιο», τόνισε η κα Κληρονόμου και υπογράμμισε ότι ενώ η πολιτεία έχει θεσπίσει αυστηρές προδιαγραφές και ελέγχει τη λειτουργία των ιδιωτικών παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων επιτρέπει τα δημόσια νηπιαγωγεία να λειτουργούν με άλλα δεδομένα και κάτω από απαράδεκτες συνθήκες.
Τα αιτήματα
Να σημειώσουμε ότι ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων έχει τώρα και χρόνια επισημάνει τα προβλήματα στην προσχολική αγωγή και πάγια αιτήματα του κλάδου είναι:
- Η τήρηση των προϋποθέσεων που βάζει ο ΟΣΚ για τις αίθουσες διδασκαλίας (3 τ.μ. για κάθε παιδί).
- Λειτουργία όλων των ολοήμερων νηπιαγωγείων με κουζίνα τραπεζαρία, χώρο χαλάρωσης ξεχωριστό από την αίθουσα διδασκαλίας κ.λπ.
- Εξασφάλιση επαρκούς και ασφαλούς αύλειου χώρου σε κάθε νηπιαγωγείο ο οποίος θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των παιδιών για μάθηση και ψυχαγωγία.
- Επιπλέον κλειστό χώρο για να πραγματοποιούνται εκδηλώσεις του νηπιαγωγείου και αθλητικές δραστηριότητες τις ημέρες που δεν επιτρέπεται η χρήση της αυλής.
- Μείωση της αναλογίας από 1 νηπιαγωγό ανά 25 παιδιά σε 1/15 ώστε να υπάρχει η δυνατότητα υλοποίησης του παιδαγωγικού προγράμματος.
iraklioradio.blogspot.com