Οι «συμβασιούχοι» της Εγνατίας ήταν κυρίως μηχανικοί, διοικητικοί υπάλληλοι, τεχνικοί πληροφορικής. Η αρχική ιδέα ήταν να αντικαταστήσουν τους συναδέλφους τους, οι οποίοι εργάζονταν για ιδιωτικές εταιρείες (construction managers), στην επίβλεψη των έργων. Από το 2003 μέχρι και το 2005, οι προσλήψεις για συμβάσεις έργου στην Εταιρεία γίνονταν μετά από διαγωνισμό. Από το 2006 έως και το 2009, η πρακτική αυτή εγκαταλείφθηκε και οι προσλήψεις γίνονταν με τον γνωστό, στο πανελλήνιο, αδιαφανή τρόπο. Έτσι προσελήφθησαν, μεταξύ 2006 και 2009, 229 άτομα, χωρίς διαγωνισμό, χωρίς διαδικασίες αξιολόγησης και χωρίς ενιαία κριτήρια μισθοδοσίας. Επρόκειτο, απλά, για τη γνωστή πρακτική βολέματος «ημετέρων».
Ο αυτοκινητόδρομος της Εγνατίας παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Μάιο του 2009. Στις 31 Δεκεμβρίου 2009, ο αριθμός των συμβασιούχων που είχαν προσληφθεί έως και το 2009 στην Εγνατία ξεπερνούσε τα 300 άτομα. Οι συμβασιούχοι αποχώρησαν σταδιακά βάσει του Ν. 3812/2009 («Νόμος Ραγκούση») έως το τέλος του 2010, ενώ προφανώς, το αντικείμενο των εργασιών τους κατά την περίοδο αυτήν, ήταν περιορισμένο έως και ανύπαρκτο. Το κόστος μισθοδοσίας αυτής της περιόδου (Μάιος 2009-Δεκέμβριος 2010), για έργο ουσιαστικά μηδενικό, ήταν 15 εκ. €.
Οι αμοιβές των 321 συμβασιούχων για το έτος 2009 ανήλθαν σε 12,23 εκ. €, ενώ, σε ορισμένες περιπτώσεις, οι αμοιβές ήταν ιδιαίτερα υψηλές, π.χ. χημικός, «υπεύθυνος» ποιοτικού ελέγχου, αμειβόταν με 6000€ μηνιαίως, ακόμα και το 2009, όταν το έργο είχε ολοκληρωθεί. Ένας μεγάλος αριθμός συμβασιούχων είχε προσληφθεί για επίβλεψη έργων, αντί των ιδιωτικών εταιρειών οι οποίες επέβλεψαν τα έργα της Εγνατίας έως το 2006. Εκεί όπου οι ιδιωτικές εταιρείες χρησιμοποιούσαν 6-8 άτομα σε κάθε εργοτάξιο για επίβλεψη των έργων, επιστρατεύτηκαν εν συνεχεία 20 συμβασιούχοι ανά εργοτάξιο για τον ίδιο σκοπό. Ποιοτικό αποτέλεσμα: ελάχιστες αστοχίες στα έργα της πρώτης κατηγορίας, πολλές αστοχίες στα επόμενα: Σήραγγα Σ2 (Δωδώνη), κατολίσθηση Τ9-Τ11 (Περιστέρι), κατολίσθηση επιχώματος Ε-6 (Γρεβενά), ασφαλτικά «Παναγιάς» (Μέτσοβο), κατολίσθηση «ορύγματος 22» (Χρυσούπολη).
Είναι γεγονός ότι, ανεξαρτήτως της διαδικασίας πρόσληψης, ορισμένοι από τους συμβασιούχους ήταν αξιόλογοι επιστήμονες, ευσυνείδητοι και ικανοί. Λόγω εφαρμογής του Ν. 3812/2009 αποχώρησαν στο σύνολό τους από την Εταιρεία, κατά τη διάρκεια του έτους 2010.
Στην κ. Φ. Παπαθανασίου και σε άλλους 8 διπλωματούχους μηχανικούς, πρώην συμβασιούχους, μελετητές δημ. Έργων, ανετέθησαν ειδικά μελετητικά αντικείμενα, όπως η σκοπιμότητα κατασκευής νέων κόμβων, οι γεωμετρικοί έλεγχοι τύπου Δ., κ.α., λόγω απαίτησης εξειδικευμένης εμπειρίας. Τα σχετικά στοιχεία είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του προγράμματος «Διαύγεια».
Ο κ. Η. Στεφανίδης προσελήφθη ως συμβασιούχος, χωρίς διαγωνισμό, το 2006 από την προηγούμενη διοίκηση, στη Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου και αποχώρησε από την Εταιρεία, λόγω λήξης της σύμβασης, τον Δεκέμβριο του 2010. Βάσει των Ν. 3943/2011 και 3429/2005 περί υπαγωγής της Εταιρείας στην ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ, προσελήφθη το 2011, μετά από Διαγωνισμό, ως υπεύθυνος Εσωτερικού Ελέγχου της Εταιρείας. Τα σχετικά στοιχεία είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του προγράμματος «Διαύγεια».
Κατά το έτος 2009, οι αποσπασμένοι υπάλληλοι του δημοσίου ήταν 28 και οι συνολικές ετήσιες αποδοχές τους έφταναν τα 2,15 εκ. €. Σήμερα οι υπάλληλοι αυτής της κατηγορίας είναι 14 με συνολικές ετήσιες αποδοχές 0,48 εκ. €.
Σε ό,τι αφορά το προσωπικό της Εταιρείας και το μισθολογικό κόστος, τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά:
- Έτος 2009: προσωπικό = 593, μισθολογικό κόστος + εργοδοτικές εισφορές=30, 6 εκ. €
- Έτος 2011: προσωπικό = 243, μισθολογικό κόστος + εργοδοτικές εισφορές=11, 1 εκ. €.
Σήμερα η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έχει νέα έργα («Αρδάνιο-Μάνδρα», «Θέρμη-Γαλάτιστα», Κάθετοι άξονες Δυτ. Μακεδονίας, έργα υποδομής στα νησιά του Αιγαίου), νέα αντικείμενα σε οριζόντιες δράσεις («οδική ασφάλεια», «αποκατάσταση ΧΑΔΑ»), την εποπτεία των συμβάσεων παραχώρησης «Μαλιακός-Κλειδί» και «Αυτοκινητόδρομος Ε-65», την λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου και των Κάθετων Αξόνων και άλλες δραστηριότητες. Παρ’όλα αυτά, με περιστολή σε όλες τις λειτουργικές δαπάνες, δηλαδή μισθοδοσία, ενοίκια, τηλέφωνα, δίκτυα, μετακινήσεις, ξενοδοχεία κλπ., τα έξοδα περιορίστηκαν από 46 εκ. € το 2009, σε 31 εκ. € το 2010 και σε 18 εκ. € το 2011.
Η αλήθεια των αριθμών είναι αποκαλυπτική για την πορεία της Εταιρείας μέσα στον χρόνο. Η «νοσταλγία» για το παρελθόν είναι απόλυτα κατανοητή για όσους ευνοήθηκαν, εις βάρος άλλων, κατά τρόπο απροκάλυπτο και προκλητικό.
Από το Γραφείο Δημοσίων Σχέσεων