Ψηφίσθηκε στίς 30 Σεπτεμβρίου, ὁ νέος νόμος 4019/2011 για τήν Κοινωνική Οἰκονομία καί Κοινωνική Ἐπιχειρηματικότητα ὅπως ἐπιγράφεται.
Ὁ νόμος αὐτός προβλέπει τήν ἵδρυση νέου...
τύπου ἑταιρειῶν, τῶν Κοινωνικῶν Συνεταιριστικῶν Ἐπιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ.) μέ κοινωνικό σκοπό ἀλλά καί ἐμπορική δραστηριότητα, μέ κύριο στόχο των ἔνταξη κοινωνικά εὐαίσθητων ὁμάδων στήν ἐργασία, τήν ὑποστήριξη συγκεκριμένων ὁμάδων πληθυσμοῦ πού ἔχουν ἀνάγκη καί τήν παροχή ποιοτικῶν προϊόντων καί ὑπηρεσιῶν μέ χαμηλό κόστος, στά πλαίσια δημοκρατικῆς διοίκησης καί δίκαιης κατανομῆς τοῦ μικροῦ κέρδους πούἐνδεχομένως θά παράγουν.
Κατ’ ἀρχήν ἡ πρωτοβουλία δέν εἶναι τῆς κυβέρνησης ἀλλά τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης πού προωθεῖ τήνἰδέα καί ἔχει ἤδη ἐφαρμοστεῖ σέ ἄλλες χῶρες. Ἡ διαφορά μέ τίς ἄλλες εὐρωπαϊκές χῶρες πούἐφαρμόζεται, εἶναι ὅτι ἐκεῖ ἔχει ἀπό χρόνια καλλιεργηθεῖ ἡ ποιοτική ὑπηρεσία καί ἡ ἀλληλεγγύη μεταξύ μεγάλων στρωμάτων τῶν κοινωνιῶν, σέ ἀντίθεση μέ τήν ἑλληνική κοινωνία ὅπου ἐπικρατεῖὁ ἀτομισμός καί τό προσωπικό συμφέρον.
Βεβαίως εἶναι θετικό γιά μία κυβέρνηση νά ὀργανώνει καί νά ὑποστηρίζει προσπάθειες τῶν πολιτῶν γιά μιά πιό ἀνθρώπινη συμπεριφορά τόσο πρός εὐαίσθητες κοινωνικές ὁμάδες ὅσο καί πρός τήν κατεύθυνση τῆς μείωσης τοῦ σκληροῦ καπιταλισμοῦ.
Ποιός ὅμως ἐμπιστεύεται σήμερα τίς «καλές προθέσεις» τῶν πολιτικῶν; Αὐτῶν τῶν πολιτικῶν πούἔχουν συστηματικά κάνει ἀφαίμαξη τῶν πόρων τῆς Ἑλλάδας γιά ἴδιον ὄφελος; Αὐτῶν τῶν πολιτικῶν πού δίνουν ἀναπηρικές συντάξεις σέ ὑγιέστατους, ὑπέρογκους μισθούς σέ ὁρισμένες κατηγορίες δημοσίων ὑπαλλήλων, εὐνοοῦν τήν κάθε αὐθαιρεσία, δέν ἐλέγχουν τήν φοροδιαφυγή κλπ, κλπ, κλπ.
Ἀπό τήν ἄλλη ὁ κρατικός μηχανισμός εἶναι διαλυμένος. Δεν μπορεῖ οὔτε κἄν νά εἰσπράξει ὀφειλές ΕΤΑΚ ἀπό τό 2009. Θα μπορέσει νά ἐλέγξει τήν σωστή λειτουργία αὐτῶν τῶν ἐπιχειρήσεων;
Αὐτό τό ἐπισημαίνουμε διότι ἔχουμε γίνει πολύ καχύποπτοι μέ ὅσα ἔχουμε δεῖ τίς τελευταῖες δεκαετίες. Δυστυχῶς πολλοί Ἕλληνες, μόλις ἐμφανίζεται ἕνας νόμος παρόμοιος μέ αὐτόν πού σχολιάζουμε, ἀμέσως ἀρχίζουν νά σχεδιάζουν τό πῶς μποροῦν νά τόν ἐκμεταλλευτοῦν γιά νάἀποκτήσουν γρήγορο καί εὔκολο κέρδος. Εἴτε νά ὑφαρπάξουν ἐπιδοτήσεις καί εὐνοϊκή φορολόγησηεἴτε νά καλύψουν ἄλλες παράνομες δραστηριότητες.
Γεγονός εἶναι ὅτι πολλοί ὑγιῶς σκεπτόμενοι Ἕλληνες, πού ἔχουν τήν ψυχική ὡριμότητα καί τήν διάθεση προσφορᾶς, ἤδη ἔχουν δημιουργήσει σωματεῖα καί ὀργανώσεις (πολλές στά πλαίσια τῆςἘκκλησίας) πού προσφέρουν κοινωνικό ἔργο καί λειτουργοῦν ἐπιχειρήσεις ὅπου τά κοινωνικά δίκαια κριτήρια κατέχουν
πρωτεύουσα θέση.
Ἡ ἀλλαγή τῆς ἠθικῆς εἶναι πού θά φέρει οὐσιαστικά ἀποτελέσματα στήν λεγόμενη «κοινωνική οἰκονομία» καί ὄχι οἱ νέοι γραφειοκρατικοί νόμοι.
Πολύ φοβόμαστε ὅτι οἱ ἐπιχειρήσεις τοῦ τύπου πού περιγράφονται στό νόμο, ὄχι μόνο δέν θά βοηθήσουν τήν ἀπασχόληση καί τήν προσφορά ποιοτικῶν προϊόντων καί ὑπηρεσιῶν ἀλλά θαἀποτελέσουν μία ἀκόμη στρέβλωση καί πηγή σκανδάλων στήν καταρρέουσα ἑλληνική οἰκονομία.
Ὁ νόμος αὐτός προβλέπει τήν ἵδρυση νέου...
τύπου ἑταιρειῶν, τῶν Κοινωνικῶν Συνεταιριστικῶν Ἐπιχειρήσεων (Κοιν.Σ.Επ.) μέ κοινωνικό σκοπό ἀλλά καί ἐμπορική δραστηριότητα, μέ κύριο στόχο των ἔνταξη κοινωνικά εὐαίσθητων ὁμάδων στήν ἐργασία, τήν ὑποστήριξη συγκεκριμένων ὁμάδων πληθυσμοῦ πού ἔχουν ἀνάγκη καί τήν παροχή ποιοτικῶν προϊόντων καί ὑπηρεσιῶν μέ χαμηλό κόστος, στά πλαίσια δημοκρατικῆς διοίκησης καί δίκαιης κατανομῆς τοῦ μικροῦ κέρδους πούἐνδεχομένως θά παράγουν.
Κατ’ ἀρχήν ἡ πρωτοβουλία δέν εἶναι τῆς κυβέρνησης ἀλλά τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἕνωσης πού προωθεῖ τήνἰδέα καί ἔχει ἤδη ἐφαρμοστεῖ σέ ἄλλες χῶρες. Ἡ διαφορά μέ τίς ἄλλες εὐρωπαϊκές χῶρες πούἐφαρμόζεται, εἶναι ὅτι ἐκεῖ ἔχει ἀπό χρόνια καλλιεργηθεῖ ἡ ποιοτική ὑπηρεσία καί ἡ ἀλληλεγγύη μεταξύ μεγάλων στρωμάτων τῶν κοινωνιῶν, σέ ἀντίθεση μέ τήν ἑλληνική κοινωνία ὅπου ἐπικρατεῖὁ ἀτομισμός καί τό προσωπικό συμφέρον.
Βεβαίως εἶναι θετικό γιά μία κυβέρνηση νά ὀργανώνει καί νά ὑποστηρίζει προσπάθειες τῶν πολιτῶν γιά μιά πιό ἀνθρώπινη συμπεριφορά τόσο πρός εὐαίσθητες κοινωνικές ὁμάδες ὅσο καί πρός τήν κατεύθυνση τῆς μείωσης τοῦ σκληροῦ καπιταλισμοῦ.
Ποιός ὅμως ἐμπιστεύεται σήμερα τίς «καλές προθέσεις» τῶν πολιτικῶν; Αὐτῶν τῶν πολιτικῶν πούἔχουν συστηματικά κάνει ἀφαίμαξη τῶν πόρων τῆς Ἑλλάδας γιά ἴδιον ὄφελος; Αὐτῶν τῶν πολιτικῶν πού δίνουν ἀναπηρικές συντάξεις σέ ὑγιέστατους, ὑπέρογκους μισθούς σέ ὁρισμένες κατηγορίες δημοσίων ὑπαλλήλων, εὐνοοῦν τήν κάθε αὐθαιρεσία, δέν ἐλέγχουν τήν φοροδιαφυγή κλπ, κλπ, κλπ.
Ἀπό τήν ἄλλη ὁ κρατικός μηχανισμός εἶναι διαλυμένος. Δεν μπορεῖ οὔτε κἄν νά εἰσπράξει ὀφειλές ΕΤΑΚ ἀπό τό 2009. Θα μπορέσει νά ἐλέγξει τήν σωστή λειτουργία αὐτῶν τῶν ἐπιχειρήσεων;
Αὐτό τό ἐπισημαίνουμε διότι ἔχουμε γίνει πολύ καχύποπτοι μέ ὅσα ἔχουμε δεῖ τίς τελευταῖες δεκαετίες. Δυστυχῶς πολλοί Ἕλληνες, μόλις ἐμφανίζεται ἕνας νόμος παρόμοιος μέ αὐτόν πού σχολιάζουμε, ἀμέσως ἀρχίζουν νά σχεδιάζουν τό πῶς μποροῦν νά τόν ἐκμεταλλευτοῦν γιά νάἀποκτήσουν γρήγορο καί εὔκολο κέρδος. Εἴτε νά ὑφαρπάξουν ἐπιδοτήσεις καί εὐνοϊκή φορολόγησηεἴτε νά καλύψουν ἄλλες παράνομες δραστηριότητες.
Γεγονός εἶναι ὅτι πολλοί ὑγιῶς σκεπτόμενοι Ἕλληνες, πού ἔχουν τήν ψυχική ὡριμότητα καί τήν διάθεση προσφορᾶς, ἤδη ἔχουν δημιουργήσει σωματεῖα καί ὀργανώσεις (πολλές στά πλαίσια τῆςἘκκλησίας) πού προσφέρουν κοινωνικό ἔργο καί λειτουργοῦν ἐπιχειρήσεις ὅπου τά κοινωνικά δίκαια κριτήρια κατέχουν
πρωτεύουσα θέση.
Ἡ ἀλλαγή τῆς ἠθικῆς εἶναι πού θά φέρει οὐσιαστικά ἀποτελέσματα στήν λεγόμενη «κοινωνική οἰκονομία» καί ὄχι οἱ νέοι γραφειοκρατικοί νόμοι.
Πολύ φοβόμαστε ὅτι οἱ ἐπιχειρήσεις τοῦ τύπου πού περιγράφονται στό νόμο, ὄχι μόνο δέν θά βοηθήσουν τήν ἀπασχόληση καί τήν προσφορά ποιοτικῶν προϊόντων καί ὑπηρεσιῶν ἀλλά θαἀποτελέσουν μία ἀκόμη στρέβλωση καί πηγή σκανδάλων στήν καταρρέουσα ἑλληνική οἰκονομία.