Η εφημερίδα του Βατικανού εξηγεί με ποιο τρόπο οι τάφοι είναι ομαδοποιημένοι σε νησίδες, διασκορπισμένοι σε όλο τον λόφο και καλύπτοντας όλη την κοιλάδα. Συνδέονται μεταξύ τους μέσω ακανόνιστων μονοπατιών, τα οποία ενώνονται προς τα κάτω, στην οδό Triumphalis. Οι απλοί τάφοι, που αποτελεί τον πιο κοινό τύπο που βρίσκουμε εκεί, ανήκουν σε πολίτες μεσαίας και χαμηλότερης κοινωνικής τάξης. Περιέχουν κεραμικά φύλλα, με τα αποτεφρωμένα υπολείμματα να βρίσκονται τοποθετημένα κατευθείαν στο έδαφος, σε βάθος 1 μέτρου. Φέρουν κεραμικές προεξοχές, οι οποίες μοιάζουν σαν φουγάρο πλοίου, που χρησιμοποιούταν για να προσφέρουν σπονδές κατά τη διάρκεια της τελετουργίας της απελευθέρωσης.
Μια πυρά βρέθηκε επίσης κατά μήκος του μονοπατιού που χωρίζει την νεκρόπολη στα δύο. Αυτό ήταν το σημείο που γινόταν η καύση του νεκρού, όπου βρέθηκαν επικαλυπτόμενα στρώματα κεραμικής μαζί με υπολείμματα κάρβουνου, πυρήνων και καύσιμων κώνων πεύκου, που χρησιμοποιούσαν για να ανάψουν την πυρά. Πάνω από αυτή, οι ανασκαφείς βρήκαν απλούς λάκκους που είχαν σκάψει στο έδαφος, για πιο σύγχρονες ταφές.
Ο μεγάλος αριθμός επιγραφών έδωσε την δυνατότητα ανακατασκευής μιας ιστορικής-κοινωνικής δομής, άγνωστης μέχρι σήμερα. Πράγματι, οι μεγαλοπρεπείς τάφοι ανήκαν σε αυτοκρατορικούς απελεύθερους που ήταν εύρωστοι οικονομικά αλλά δεν διατηρήθηκε το όνομά τους στην ιστορία. Η οικογένεια Natronii ανήκει σε αυτή την κοινωνική ομάδα. Στον οικογενειακό της τάφο (20-40 π.Χ.) οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν ένα ολόκληρο μαρμάρινο πορτραίτο του Tiberius Natronius Zmaracids, 4 ετών, 4 μηνών και 10 ημερών. Στην επιτύμβια στήλη του, εμφανίζεται εμφανίσιμος, σύμφωνα με τις ευχές της μητέρας του Natronia Sinphyle. Μάλιστα, ήταν τόσο εμφανίσιμος που οι γονείς του έδωσαν το όνομα Venustus, παρά την μελαγχολική έκφραση του προσώπου του.
Αυτός ο ευγενής, που σύμφωνα με κάποιες πηγές δολοφονήθηκε από την γυναίκα του Αυγούστου, κατείχε ένα σημαντικό αριθμό ιδιοκτησιών, που κληρονόμησε η Agrippina και τελικά ενσωματώθηκε στην αυτοκρατορική περιουσία. Ανάμεσα στα ευρήματα που αποκαλύφθηκαν, είναι ένα μικρό μαρμάρινο άγαλμα ενός σκλάβου (servus lanternarius), ένα ασυνήθιστο γλυπτό, η χρήση του οποίου είναι άγνωστη μέχρι τώρα. Αυτός ο σκλάβος είχε ως καθήκον να περιμένει την επιστροφή του αφέντη του το βράδυ στο σπίτι, στην μπροστινή πόρτα, μια προστατευτική κίνηση που αναπαρίσταται στον βωμό. Η κίνηση αυτή συμβολίζει επίσης τον οδυνηρό δρόμο προς την τελευταία κατοικία. Όμως η ανακάλυψη δύο τύμβων καλλιτεχνών, ήταν το αποκορύφωμα της έρευνας. Ο ένας είναι αφιερωμένος στον γλύπτη Tiberius Claudius Thesmus από την γυναίκα του, το 1ο μισό του 1ου αιώνα. Παρουσιάζει έναν πεθαμένο άντρα να σκαλίζει ένα πορτραίτο με τον σκύλο στο πλευρό του. Ο άλλος τύμβος είναι αφιερωμένος στη Fabia, από τον σύζυγό της, Alcimus, ο οποίος ήταν σκηνογράφος θεάτρου.
Ο Alcimus ήταν ένας από τους δούλους του Νέρωνα. Δούλεψε ως σκηνογράφος για το θέατρο της Πομπηίας. Γι’ αυτό τον λόγο παρουσιάζεται με μια σμίλη στο χέρι, περιτριγυρισμένος από άλλα συναφή εργαλεία: έναν γνώμονα, διαβήτες και ένα αλφάδι. Δύο γυναίκες της αρχαίας Ρώμης, δύο σύζυγοι, που με την αγάπη, την αφοσίωση και την εκτίμησή τους για τους συζύγους τους, έκαναν γνωστό σε εμάς δύο ανεξάρτητους καλλιτέχνες που σπάνια αναφέρονται σε ιστορικές στιγμές αυτής της χρονικής περιόδου.
Ωστόσο, κάποιος θα πρέπει να διανύσει μερικά μέτρα προς το άνοιγμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ του πάρκινγκ του Βατικανού και του νέου κτιρίου της Santa Rosa (όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της τηλεφωνικής υπηρεσίας του Βατικανού) προκειμένου να ταξιδέψει 2000 χρόνια πίσω. «Είναι σαν κάποιος να ανακαλύπτει μια νέα μίνι Πομπηία σε μορφή νεκροταφείου, γιατί κάποιος μπορεί να ανακατασκευάσει μια καθημερινή ημέρα σε αυτό, η λειτουργία του οποίου είχε διακοπεί και ξεχάστηκε κατά τη διάρκεια της ιστορίας» αναφέρει ο Giandomenico Spinola, έφορος Ελληνικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων στα μουσεία του Βατικανού.
Οι ανασκαφές που γίνονται θα ενώσουν τα δύο τμήματα της Νεκρόπολης, η οποία θα μεταμορφωθεί σε ένα τεράστιο μουσειακό χώρο, με έκταση μεγαλύτερη των 1000 τ.μ. Η εφημερίδα του Πάπα αναφέρει ότι «η Νεκρόπολη, που χρονολογείται από την πρώιμη αυτοκρατορική περίοδο, εκτείνεται κατά μήκος της ΒΔ πλευράς του λόφου του Βατικανού, κοντά στο νεκροταφείο Magna Mater και σε μερικούς αυτοκρατορικούς κήπους που ανήκαν στην Agrippina. Υπάρχουν επίσης ορισμένα αρχαία κτίρια στην περιοχή. Ο Caligola τα έχτισε αρχικώς εκεί για τις ναυμαχίες του και ο Gaianum έχτισε έναν ιππόδρομο για να ασκούνται οι αρματοδρομείς ενώ ανακαινίστηκε από τον Νέρωνα. Σύμφωνα με την παράδοση, αυτός ήταν ο ιππόδρομος που μαρτύρησε ο Αγ. Πέτρος».
erroso.blogspot.com