τα δεκάδες ναυάγια που χρονολογούνται από τον 5ο π.Χ. μέχρι τον 12ο μ.Χ. αιώνα και βρίσκονται περιμετρικά του νησιού, αλλά και να αυξήσει τον τουρισμό και την ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή των Βόρειων Σποράδων και της Θεσσαλίας.
Αν και οι διαδικασίες για τη δημιουργία του πάρκου κινούνται με πολύ αργό ρυθμό, καθώς στη χώρα μας δεν υπάρχει ανάλογη νομοθεσία, ο δήμαρχος του νησιού, Πέτρος Βαφίνης, ευελπιστεί πως τα όποια προβλήματα υπάρχουν από πλευράς υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, θα έχουν βρει λύση μέχρι την άνοιξη.
«Εχουμε ήδη ξεκινήσει τις απαραίτητες κινήσεις και είμαστε σε επαφή με το ΥΠΠΟ, προκειμένου το θέμα να προχωρήσει. Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάσημα, θα καταθέσουμε στο υπουργείο τη μελέτη που αφορά το νομικό κομμάτι για τη δημιουργία του πάρκου. Το θετικό είναι ότι υπάρχει υποστήριξη και από την Ευρωπαϊκή Ενωση, καθώς πρόκειται για ένα καινοτόμο σχέδιο και πιστεύουμε πως το έργο θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ », αναφέρει ο Π. Βαφίνης.
Στόχος του δήμου είναι η δημιουργία ενός υποθαλάσσιου πάρκου έκτασης τουλάχιστον 500 τετραγωνικών μέτρων, που θα εντάσσεται στην προστατευόμενη περιοχή του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου, το οποίο καταλαμβάνει 2.200 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Οι ενάλιες αρχαιότητες της Αλοννήσου θα αποτελέσουν την καρδιά του πάρκου και αναμένεται να φέρουν πλήθος τουριστών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.
Αν και στη χώρα μας ο καταδυτικός τουρισμός δεν γνωρίζει την ανάπτυξη που του αναλογεί, παρόλο που οι θάλασσές μας προσφέρονται, στο εξωτερικό χιλιάδες τουριστών επισκέπτονται χώρες, όπως την Ιταλία και την Ισπανία, μόνο για τα υποθαλάσσια πάρκα τους.
«Θέλουμε να εντάξουμε στο πάρκο τουλάχιστον επτά ναυάγια, ώστε ο κάθε τουρίστας να μένει στο νησί μία εβδομάδα, επισκεπτόμενος ένα ναυάγιο την ημέρα. Αν και περιμετρικά της Αλοννήσου υπάρχουν δεκάδες ναυάγια, λίγα είναι αυτά που προσφέρονται για “εξερεύνηση”, λόγω του μικρού βάθους (20 με 40 μέτρα), στο οποίο βρίσκονται», εξηγεί ο δήμαρχος και συμπληρώνει πως όταν το πάρκο ολοκληρωθεί, θα είναι μοναδικό, καθώς οι δύτες δεν θα βλέπουν μόνο το κουφάρι του πλοίου, αλλά και αντικείμενα όπως αμφορείς και πιάτα.
Υποδομές στη στεριά
Στον σχεδιασμό του πάρκου δεν περιλαμβάνονται μόνο τα σημεία κατάδυσης, αλλά και μια σειρά υποδομών στη στεριά, οι οποίες θα στηρίζουν τη λειτουργία του. Αρχικά, προβλέπεται η δημιουργία σχολών κατάδυσης, όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος θα εκπαιδεύεται κατάλληλα, αλλά και η κατασκευή ενός μουσείου με θέμα τις ενάλιες αρχαιότητες της Αλοννήσου. Το πάρκο, το οποίο αναμένεται να φέρει την πολυπόθητη ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, θα έχει, σύμφωνα με τον δήμαρχο, ελάχιστο κόστος, ενώ από τα κέρδη που θα επιφέρει θα τονωθεί η τοπική κοινωνία και θα βοηθήσει στην αυτοχρηματοδότηση του Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Πάρκου, ο οποίος, όπως και οι περισσότεροι φορείς της χώρας, αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα. «Είμαστε απολύτως σύμφωνοι με τη δημιουργία του, αρκεί φυσικά να εφαρμοστούν αυστηρές προδιαγραφές, ώστε να μην επηρεαστεί η προστατευόμενη περιοχή. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η φύλαξη και η περίφραξη του χώρου πρέπει να είναι πολύ αυστηρές, για να μην προκληθούν προβλήματα», τονίζει ο πρόεδρος του Φορέα Διαχείρισης του Εθνικού Θαλάσσιου Πάρκου και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Στέφανος Παρασκευόπουλος.
Ιχθυοπανίδα
Με πρωτοβουλία του Φορέα, πέρυσι το καλοκαίρι «άνοιξαν» στο ευρύ κοινό -πιλοτικά- δέκα περιοχές στο νησί Περιστέρα και περιφερειακά της Αλοννήσου, ώστε να μπορούν οι τουρίστες να ανακαλύψουν τον βυθό της περιοχής, αλλά και να ψαρέψουν. «Σε συνεργασία με σχολές καταδύσεων και, σε κάθε περίπτωση, οργανωμένα και απολύτως ελεγχόμενα, ο επισκέπτης, αφού πρώτα είχε εκπαιδευτεί κατάλληλα, μπορούσε να θαυμάσει τη σπάνια ιχθυοπανίδα που εντοπίζεται στην περιοχή, αλλά και τα πλούσια λιβάδια της Ποσειδωνίας. Οι περιοχές αυτές θα παραμείνουν ανοιχτές για το κοινό, όμως χρειάζεται η απαραίτητη οργάνωση και υποδομή για να προσελκύσουν περισσότερο κόσμο», αναφέρει ο Στ. Παρασκευόπουλος.