tromaktiko: Κυριακή της Αποκριάς: Η ημέρα της μελλούσης κρίσεως

Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2012

Κυριακή της Αποκριάς: Η ημέρα της μελλούσης κρίσεως



+ Ιερεύς Ιωάννης Σουρλίγγας
Η σημερινή ευαγγελική περικοπή είναι μια από τις σημαντικότερες περικοπές όλου του εκκλησιαστικού έτους.
Όταν την αναγινώσκεις ή την ακούς, νομίζεις ότι βρίσκεσαι μέσα σε μια καταιγίδα, νομίζεις ότι σείεται ολόκληρη η γη εξαιτίας των πνευματικών ατοπημάτων και του μεγέθους της αμαρτωλότητάς μας. Εάν όμως αυτά τα λόγια του Ευαγγελίου τα κατανοήσουμε, θα είναι πολύ διαφορετικά τα πράγματα.

Η σημερινή περικοπή μας δίνει να καταλάβουμε και θυμηθούμε, ότι ο Χριστός θα ξαναέρθει στην γη. Θα ξαναέρθει στον κόσμο, όχι για να τον ξανά περιφρονήσουμε όπως τότε που δεν τον αποδεχτήκαμε, όταν δηλαδή ήταν ο φτωχότερος των πάντων και ο οποίος γεννήθηκε σε μία φάτνη, που εν συνεχεία δεν είχε που να γείρει το κεφάλι του, που πείνασε και δίψασε, εκείνος που στο τέλος σταυρώθηκε στο Γολγοθά για την δικιά μας σωτηρία.

Τώρα θα έρθει με διαφορετικό τρόπο όπως μας λέγει αυτή η αριστουργηματική Ευαγγελική περικοπή. Θα έλθει εν δόξη, μετά των Αγίων αγγέλων και αρχαγγέλων. Το πότε θα έρθει είναι άγνωστο.

Υπάρχουν όμως αρκετά σημάδια, από τα οποία μπορούμε να κατανοήσουμε το πότε θα γίνει η δευτέρα παρουσία του Κυρίου.

Ας δούμε μερικά από αυτά τα σημάδια;

Τα σημάδια αυτά μας τα αναφέρει πρωτίστως το Ιερό Ευαγγέλιο και τα εξηγούν οι πατέρες της Εκκλησίας. Είναι σημεία στον ήλιο, στην σελήνη και στα άστρα.

Ο ήλιος θα σκοτεινιάσει, η σελήνη θα χάσει το φέγγος της, τα άστρα θα καταπέσουν, η γη που πατάμε θα σειστεί, τα φοβερά κύματα αφρισμένα θα υψωθούν πάνω από την αμμουδιά και θα προχωρήσουν καλύπτοντας τεράστιες εκτάσεις, και μετά πάλι θα τραβηχτούν με θόρυβο, σαν θεριό που μουγκρίζει. «Σάλος» θαλάσσης θα ακούγεται, λέει το Ευαγγέλιο

Τα δέντρα, λέει ο Άγιος Ιερώνυμος, θα στάζουν αίμα. Θα γίνει μεγάλος «σεισμός» και θα σεισθεί ολόκληρος ο πλανήτης· δε θα απομείνει «λίθος επί λίθον». Αμέσως μετά θα σαλπίσει «σάλπιγγα μεγάλη», σάλπιγγα αρχαγγέλου η οποία θα λέγει: Νεκροί, αναστηθείτε! από τους τάφους. Βλέπουμε λοιπόν μερικά από τα σημάδια που θα προηγηθούν.

Ας δούμε όμως γιατί θα έρθει πάλι ο Χριστός στο κόσμο; Ποίοι οι λόγοι του ερχομού του Χριστού που όλοι αναμένουμε; Θα έρθει αρχικώς για να φανερωθεί ολοκληρωτικά η θεότητά του. Θα έρθει όμως ο Κύριός μας για να αποδώσει και δικαιοσύνη. Βλέπουμε πολύ περισσότερο στις μέρες μας ότι δεν υπάρχει δικαιοσύνη. Οι άνθρωποι στενάζουν καθημερινά από την αδικία, η Εκκλησία μας δοκιμάζεται. Χιλιάδες συνάνθρωποί μας βρίσκονται στην κατηγορία των αδυνάτων και των καταφρονεμένων από την εκμετάλλευση που δέχονται. Καθημερινά συναντάμε μεγάλες ανισότητες μεταξύ των ανθρώπων. Συναντάμε πολλούς τίμιους ανθρώπους φτωχούς και αρκετούς πλούσιους άδικους, βλέπεις έναν πάμπτωχο να ζει σε μια παράγκα, και άλλους άσπλαχνους να ζουν στην πολυτέλεια και την ευμάρεια, συναντάμε ανθρώπους χαρισματικούς και άλλους που εργάζονται μόνο για την ανομία, δίπλα μας να πεθαίνουν παιδιά από την πείνα και τα δικά μας παιδία πετάνε καθημερινά στα σκουπίδια το περίσσευμα της τροφής τους. Φυλακίζονται και προπηλακίζονται καθημερινά δίκαιοι άνθρωποι λαϊκοί και κληρικοί και γυρνούν ελεύθεροι και ανενόχλητοι στην κοινωνία φταίχτες και κλέφτες.




Ευλόγως λοιπόν αναρωτιόμαστε ποια είναι και που είναι η δικαιοσύνη του Χριστού μας.

Όλα λοιπόν αυτά τα άδικα θα τα τακτοποιηθούν με την δευτέρα παρουσία όταν θα είναι η ώρα. Θα έρθει ο Κύριος για να αποδώσει δικαιοσύνη στον καθένα σύμφωνα με τα έργα εκάστου. Θα αμείψει τους δικαίους και θα τιμωρήσει τους ασεβείς. Θα κρίνει τον κόσμο. Πώς όμως θα τον κρίνει; Αρχικά θα ζυγίσει τα έργα μας, θετικά και αρνητικά, δηλαδή όλα όσα κάναμε στις μέρες που ζήσαμε στην γη και τα φανερά και τα κρυφά που δεν τα είδε μάτι ανθρώπου. Θα ζυγίσει τα λόγια και τα έργα μας. Ποιά είναι αυτά τα λόγια; Είναι πάρα πολλά, οι φλυαρίες, τα κουτσομπολιά, οι κατακρίσεις, οι συκοφαντίες, οι αισχρολογίες, οι βλασφημίες, τα ψέματα, οι ψευδορκίες… και όλα όσα βγαίνουν από το στόμα μας από το πρωί έως το βράδυ χωρίς έλεγχο. Θα δώσουμε λόγο για κάθε «αργὸ» λόγο.

Ο Ιερός Χρυσόστομος λέγει χαρακτηριστικά. Είμαι αμαρτωλός, και θα ήθελα και εγώ να μην υπάρχει κόλαση, γιατί τη φοβάμαι· αλλά όμως αδελφοί μου υπάρχει η κόλαση!

Για τα πάντα μπορεί να αμφιβάλλεις· για ένα δεν πρέπει να αμφιβάλλεις, ότι υπάρχει κρίσις και ανταπόδοση, υπάρχει μέλλουσα ζωή, κόλαση και παράδεισος. Υπάρχει ένα μάτι που τα βλέπει όλα, υπάρχει και ένα αυτί που τα ακούει όλα, υπάρχει ένα χέρι που τα γράφει όλα.

Αγαπητοί μου· πρέπει να έχουμε προσοχή στον βίο μας, την καθημερινότητά μας και την προσωπική μας ζωή. Ας αποφεύγουμε το κακό και ας κάνουμε το καλό αυτό θα μείνει. «Μακάριοι οι νεκροί οι εν Κυρίω αποθνῄσκοντες απ᾿ άρτι», ότι «τα έργα αυτών ακολουθεί μετ᾿ αυτών».

Ας προσέξουμε, γιατί δεν ξέρουμε πότε έρχεται ο Κύριος. Είμαστε τώρα σίγουρα πιο κοντά. Μακάρι όταν έρθει να μας βρει μέσα στην εκκλησία, την ώρα που γίνεται η θεία λειτουργία και κοινωνούμε τα άχραντα μυστήρια, την ώρα που κάνουμε ελεημοσύνη την ώρα που θα ακούμε το λόγο του Θεού. Μακάρι να μας βρει στο σπίτι μέσα αγαπημένους.
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!