Το έτος 2011 ως εισαγγελικός θεσμός εισήχθηκε στην Ελλάδα δια του φορολογικού νόμου αρ. 3943/2011(ΦΕΚ Α 66/31),ο Εισαγγελέας οικονομικού εγκλήματος.Εισαγγελέας οικονομικού εγκλήματος, καλείται εκείνος που...έχει ως εξειδικευμένο αντικείμενο έρευνας τα οικονομικά εγκλήματα.
Στα καθήκοντα του Εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος, η αρμοδιότητα του οποίου επεκτείνεται σε όλη την επικράτεια, περιλαμβάνονται η εποπτεία, η καθοδήγηση και ο συντονισμός των ενεργειών των γενικών και ειδικών προανακριτικών υπαλλήλων, ιδίως εκείνων της ΣΔΟΕ, των Τελωνείων (του Τελωνειακού Κώδικα) και των ελεγκτικών υπηρεσιών των Τελωνείων, (ΕΛ.Υ.Τ.), καθώς και των φορολογικών υπηρεσιών γενικότερα του Υπουργείου Οικονομικών, κατά την διενεργούμενη έρευνα προς εξακρίβωση τέλεσης κάθε είδους φορολογικού και οικονομικού εγκλήματος σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, ΟΤΑ, ΝΠΔΔ και ΕΕ, ή που βλάπτει σοβαρά την ελληνική εθνική οικονομία. Ενημερώνεται δε, για όλες τις καταγγελίες και σχετικές πληροφορίες, αρμοδιότητάς του, που περιέρχονται στις παραπάνω υπηρεσίες, αξιολογώντας και διερευνώντας αυτές, καθώς και κάθε άλλη σχετική πληροφορία που μπορεί να περιέλθει σε γνώση του με οποιοδήποτε τρόπο και μέσο.
Εισαγγελέας οικονομικού εγκλήματος ορίζεται, ως και ο αναπληρωτής του, εισαγγελικός λειτουργός με βαθμό αντιεισαγγελέα εφετών από τους υπηρετούντες στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών.
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΩΝ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ:Ολες οι σημαντικές υποθέσεις διασπάθισης δημοσίου χρήματος περνούν πλέον στην αρμοδιότητα ειδικών εισαγγελέων διαφθοράς που ορίστηκαν από τον Αρειο Πάγο με αντικείμενο τις έρευνες στις μεγάλες συμβάσεις του Δημοσίου, τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών και τα μεγάλα έργα. Στο στόχαστρό τους θα βρεθούν οι υποθέσεις των επίορκων κρατικών αξιωματούχων και υπαλλήλων, οι μεγάλες κομπίνες, απάτες, αλλά και η κακοδιαχείριση του δημόσιου χρήματος και όχι μόνο.
Ο νέος θεσμός έχει στόχο την εποπτεία και το συντονισμό των υποθέσεων διαφθοράς κρατικών λειτουργών.Προβληματισμός ωστόσο επικρατεί σε νομικούς κατά πόσο, με την εφαρμογή του θεσμού αυτού μπορεί να υπάρξει σύγκρουση αρμοδιοτήτων με τους οικονομικούς εισαγγελείς, αφού σε κάποιες περιπτώσεις ενδέχεται να ταυτίζεται το αντικείμενό τους.
Στις Εισαγγελίες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, ορίζεται Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς, με βαθμό αντεισαγγελέα εφετών, από εκείνους που υπηρετούν στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών και Θεσσαλονίκης αντίστοιχα. Η τοποθέτησή τους διενεργείται με πράξη του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ύστερα από γνώμη του Προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Ο Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς εκτελεί τα καθήκοντά του με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση και συνεπικουρείται από δύο, τουλάχιστον, εισαγγελείς ή αντεισαγγελείς πρωτοδικών. Οι τελευταίοι ορίζονται από τους διευθύνοντες τις οικείες Εισαγγελίες, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς. Το έργο των αρμόδιων για τα εγκλήματα διαφθοράς Εισαγγελέων εποπτεύει και συντονίζει Αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου που ορίζεται με πλήρη ή μερική απασχόληση από τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Στα καθήκοντα του Εισαγγελέα Εγκλημάτων Διαφθοράς, ανήκει η εποπτεία, η καθοδήγηση και ο συντονισμός των ενεργειών των γενι!
κών κατά το άρθρο 33 παράγραφος 1 περίπτωση α του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και ειδικών προανακριτικών υπαλλήλων, κατά τη διενέργεια ερευνών, προκαταρκτικής εξέτασης ή προανάκρισης για την εξακρίβωση τελέσεως των αδικημάτων αρμοδιότητάς του. Ο Εισαγγελέας Εγκλημάτων Διαφθοράς, όταν λάβει την μήνυση, την έγκληση ή την αναφορά για την τέλεση πράξης από αυτές που αναφέρονται στο άρθρο 1 του παρόντος, ενεργεί σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 43 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και παραγγέλλει την άσκηση ποινικής δίωξης. Σε κάθε περίπτωση, η προκαταρκτική εξέταση που διενεργείται για τα ως άνω εγκλήματα ολοκληρώνεται μέσα σε προθεσμία δύο μηνών.
Συνιστάται θέση Εθνικού Συντονιστή για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς, (Εθνικός Συντονιστής), ο οποίος υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό. Αποστολή του Εθνικού Συντονιστή είναι η διαμόρφωση Εθνικής Στρατηγικής για την καταπολέμηση της διαφθοράς σε όλα τα επίπεδα του δημόσιου τομέα (πολιτικό, κυβερνητικό, δικαστικό, διοικητικό), η παρακολούθηση και η αξιολόγηση της εφαρμογής της στρατηγικής αυτής καθώς και ο συντονισμός όλων των φορέων που εμπλέκονται στην εφαρμογή της ανωτέρω εθνικής στρατηγικής.
Ο Εθνικός Συντονιστής υποστηρίζεται στο έργο του από α) την Συντονιστική Επιτροπή για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς και β) το Συμβουλευτικό Σώμα.
Για τη θέση του Εθνικού Συντονιστή επιλέγεται πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και ευρύτερης αποδοχής που διορίζεται με απόφαση του Πρωθυπουργού για πενταετή θητεία με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση. Απαλλαγή από τα καθήκοντά του επιτρέπεται για ανεπάρκεια άσκησης των καθηκόντων του για οποιοδήποτε λόγο ή για αδυναμία άσκησής τους λόγω νόσου, με απόφαση του Πρωθυπουργού. Αντί διορισμού επιτρέπεται η κάλυψη της θέσης με ανάθεση καθηκόντων σε δημόσιο υπάλληλο ή λειτουργό, ο οποίος επιλέγει είτε τις αποδοχές της θέσης αυτής είτε αυτές της οργανικής του θέσης. Ανανέωση της θητείας του Εθνικού Συντονιστή επιτρέπεται μια μόνο φορά.
Κατά τη διάρκεια της θητείας του Εθνικού Συντονιστή αναστέλλεται η άσκηση οποιασδήποτε επαγγελματικής του δραστηριότητας.
Τα κρούσματα δωροδοκίας και χρηματισμού στον δημόσιο τομέα, αλλά και στην αστυνομία ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο το 2012.
Ενδεικτικό της κατάστασης, που δίνει στο φως της δημοσιότητας η έρευνα της ΕΛ.ΑΣ., είναι πώς για τους δημόσιους υπαλλήλους η αύξηση των καταγγελιών έφτασε το 94,64 τοις εκατό σε σχέση με το 2011.
Σύμφωνα με την έκθεση, αύξηση κατά… 950 τοις εκατό εμφάνισαν οι καταγγελίες για εργαζομένους στην Περιφέρεια, κατά 766,67 τοις εκατό στις Δημόσιες Επιχειρήσεις, κατά 86,67 τοις εκατό στα υπουργεία, κατά 111,11 τοις εκατό στις τελωνειακές υπηρεσίες, κατά 100 τοις εκατό στις οικονομικές υπηρεσίες και κατά 100 τοις εκατό στη Δικαιοσύνη.