tromaktiko: Ομάδα "Ζ" : Ποιοί είναι οι ήρωες της καθημερινότητας; - Αφιέρωμα/βίντεο

Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013

Ομάδα "Ζ" : Ποιοί είναι οι ήρωες της καθημερινότητας; - Αφιέρωμα/βίντεο



Η Ομάδα Ζ είναι υπηρεσία που δημιουργήθηκε στις 17/2/1979 με απόφαση της ηγεσίας του αστυνομικού σώματος. Σημαντικό σταθμό στην εξέλιξη της Άμεσης Δράσης (στον Νομό Αττικής για αρχή), υπήρξε η...
σύσταση της ομάδας δικυκλιστών της Άμεσης Δράσης με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Ομάδα Ζ» στις 17/2/1979, με απόφαση της τότε ηγεσίας της Αστυνομίας Πόλεων. Η ομάδα αυτή επανδρώθηκε στην αρχή από Αστυνομικούς της Τροχαίας Αθηνών και στην συνέχεια από Αστυνομικούς διαφόρων Υπηρεσιών, οι οποίοι επιθυμούσαν να υπηρετήσουν στην Άμεση Δράση ως μοτοσικλετιστές με δική τους αίτηση.

Διευθυντής της Άμεσης Δράσης Αττικής ήταν ο Αστυν.Δ/ντής Σηφάκης Εμμανουήλ και προϊστάμενος της Ομάδας Ζ ο Αστυν. Β’ Σταθάτος Παναγιώτης με Βοηθό τον Ανθ/μο Κουκιάσα Δημήτριο .
Στις 18/2/79 εννέα μοτοσικλετιστές ανέλαβαν δοκιμαστικά καθήκοντα για να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα του καινούργιου αυτού θεσμού. Στον ίδιο χρόνο και μετά τις πρώτες εντυπώσεις προστέθηκαν άλλοι έξι και ο Αρχιφύλακας Μώρος Κλέων, που ήταν και ο πρώτος παραγωγικός Αρχιφύλακας που οδηγούσε υπηρεσιακή μοτοσικλέτα. Κατά το πρώτο χρόνο της ίδρυσης και λειτουργίας και για χρονικό διάστημα ενός και πλέον χρόνου εκινούντο 15 μοτοσικλετιστές.
Από 17-9-1981 εκινούντο 55 μοτοσικλετιστές στα όρια που αστυνόμευε η τότε Αστυνομία Πόλεων και αυξήθηκαν μέχρι τους 100 μοτοσικλετιστές μέχρι που έγινε η ενοποίηση με το σώμα της Ελληνικής Χωροφυλακής και αργότερα η υπηρεσία της Ομάδας Ζήτα επεκτάθηκε και σε άλλα αστικά κέντρα όπως η Θεσσαλονίκη η Πάτρα κ.λπ.

Αποστολή
Αποστολή του τμήματος μοτοσικλετιστών ήταν: η κάλυψη των συστημάτων συναγερμού τα οποία ήταν συνδεδεμένα με το Κέντρο Επιχειρήσεων της Α.Δ. τα οποία,εν αρχή,έφταναν τα 811 σε αριθμό και η έγκαιρη άφιξη της Αστυνομίας σε σοβαρά συμβάντα.

Κριτήρια επιλογής του ανθρώπινου δυναμικού της ΟΜΑΔΑ ΖΗΤΑ ήταν το ήθος, το θάρρος, ο ακέραιος χαρακτήρας τους, η επαγγελματική κατάρτιση, η αποφασιστικότητα, καθώς και η ικανότητα οδήγησης μοτοσικλέτας, κριτήρια που και σήμερα εξακολουθούν να αποτελούν την βάση επιλογής ενός δικυκλιστή. Το τελευταίο (περί ικανότητας οδήγησης) ήταν και το σπουδαιότερο γιατί ο μοτοσικλετιστής της Α.Δ. έπρεπε να αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες και επικίνδυνους ελιγμούς.
Ο μοτοσικλετιστής της Α.Δ. αντιμετωπίζει όλους τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν όλοι οι δικυκλιστές στο δρόμο και επιπροσθέτως εκτελεί την πλέον επικίνδυνη αποστολή καθόσον δεν χρησιμοποιεί τη μοτοσικλέτα του για μια απλή μετακίνηση ή και ψυχαγωγία, αλλά είναι ένας επαγγελματίας καλά εκπαιδευμένος οδηγός/αστυνομικός που ανά πάσα στιγμή τίθεται σε κίνδυνο η ζωή του, λόγω της φύσης της δουλειάς του, και όλα αυτά για τη προσφορά του και ΜΟΝΟΝ στο κοινωνικό σύνολο, κάτι για το οποίο έχει δώσει όρκο όπως όλοι οι Αστυνομικοί.

Χρησιμότητα
Η σύσταση και η λειτουργία του νέου αυτού θεσμού αποδείχθηκε πολύ αποτελεσματική λόγω των κυκλοφοριακών προβλημάτων και από την ανάγκη της γρήγορης παρουσίας της ΑΜΕΣΗΣ ΔΡΑΣΗΣ σε διάφορα συμβάντα , κυρίως υψηλού κινδύνου και έγινε ένας θεσμός πολύ χρήσιμος που θα πρέπει να αναπτύσσεται, όσο οι ανάγκες το απαιτούν, τόσο για την πάταξη διαφόρων μορφών εγκληματικότητας όσο και για την συνέχεια της κοινωνικής προσφοράς προς τον πολίτη η οποία έχει σχέση με τη παροχή ΑΜΕΣΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ π.χ. προπομποί σε άμεσες μεταφορές ασθενούντων ατόμων –ενηλίκων η ανηλίκων- σε διάφορα νοσηλευτικά ιδρύματα, συνοδείες ξένων επισήμων, αθλητικές εκδηλώσεις κ.λπ.

Απώλειες
Η επικινδυνότητα αυτής της υπηρεσίας φαίνεται από το πλήθος (μερικά παρακάτω) θανατηφόρων συμβάντων κατά την εκτέλεση υπηρεσίας.

Αστυφ. ΛΑΔΙΑΣ Σπυρίδων ------------------------22/12/1980
Αρχιφ. ΛΟΥΠΑΣΑΚΗΣ Αντώνιος ----------------21/06/1987
Αστυφ. ΓΟΝΤΙΚΑΣ Ευάγγελος -------------------11/11/1991
Αστυφ. ΚΩΣΤΑΣ Δημήτριος -----------------------25/10/1991
Αστυφ. ΛΑΟΥΡΔΑΣ Ανδρέας ---------------------25/11/1995
Αστυφ. ΚΟΤΣΙΑΣ Δημήτριος-------------------16-17/01/2002
Αστυφ. ΔΗΜΟΣ Παναγιωτης ----------------------16/11/2003

Το συγκεκριμένο άρθρο περί της ιστορίας της Ομάδας Ζ γράφτηκε και συντάχθηκε τον Φεβρουάριο του 1987 από τον Βασίλειο Τσάτσο που υπήρξε ο πρώτος προγραμματιστής της Ομάδας Ζήτα και υπογράφηκε από τον τότε διοικητή της Κλέωνα Μώρο ο οποίος με την σειρά του έκανε τις σχετικές παρεμβάσεις στην σύνταξη και διόρθωση του κειμένου ως και τις αναφορές περί των (δειγματοληπτικών) θανατηφόρων συμβάντων που αφορούν το ανθρώπινο δυναμικό στην πορεία της Ομάδας Ζήτα.


     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!