Είχε επαφές και μοίρασε υλικό σε ομογενείς Έλληνες της Βιέννης, προτρέποντάς τους να ενωθούν, να ομονοήσουν και να αγωνιστούν για την Πατρίδα, στα χνάρια του Επαναστάτη Ρήγα.
Ο Ρήγας Φεραίος, ή Βελεστινλής γεννήθηκε το 1757 στο Βελεστίνο Μαγνησίας, όπου και η αρχαία πόλη των Φερών. Σπούδασε στη Σχολή της Ζαγοράς Πηλίου και στ’ Αμπελάκια και έδειξε τέτοια έφεση στη μάθηση, ώστε 20 ετών τον βρίσκουμε στην Κωνσταντινούπολη ως γραμματικό του Αλέξανδρου Υψηλάντη, παππού των Υψηλάντηδων του ’21, που χρημάτισε ηγεμόνας της Βλαχίας στο διάστημα 1774-1781. «Είχε τότε εν Κωνσταντινουπόλει – γράφει ο Ι. Φιλήμων – ο Αλέξανδρος Υψηλάντης γραμματέα ίδιον τον Ρήγα Φεραίον, ον εξεπέδευσε νέον εν τη οικία αυτού μεθ’ όλης της πατρικής προνοίας». Από τα νεανικά του χρόνια έδειξε οξυδέρκεια και πολυμάθεια και ιδιαίτερα μελέτησε Ιστορία και τους αρχαίους Έλληνες συγγραφείς.
Υπήρξε μάρτυρας των επαναστατικών γεγονότων των Ορλωφικών (1770) και του πολέμου Αυστρίας-Ρωσσίας-Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (1787-1792) και των επαναστατικών αλλαγών της Γαλλικής Επαναστάσεως (1789)
Επαναστάτης, εθνεγέρτης, πολιτικός και στρατιωτικός οραματιστής, ποιητής, διαφωτιστής, και τέλος εθνομάρτυρας, στέκει γίγαντας με τους λόγους και τα έργα του, πρωτεργάτης ανάμεσα σ’ όλους τους υποδούλους που εργάστηκαν για το ξεσηκωμό των υπόδουλων λαών των Βαλκανίων και την αναγέννηση του Ελληνικού Έθνους.
Γράφει ο ίδιος ο Ρήγας: “΄Οντας φύσει φιλέλλην, δεν ευχαριστήθην, μόνον απλώς να θρηνήσω την κατάστασιν του Γένους μου, αλλά και συνδρομήν να επιφέρω επάσχισα, όσον το επ’ εμοί…”.
Από τα ανακριτικά έγγραφα παίρνομε μια εικόνα της σημασίας του επαναστατικού έργου του Ρήγα. Γράφει ο Υπουργός Αστυνομίας της Αυστρίας Pergen:
“Ως προπαρασκευαστικό μέσον προς τον σκοπόν τούτον (την επανάσταση) συνέταξε και διέδωσε ο Ρήγας σφόδρα επαναστατικόν τραγούδι, τον Θούριον ύμνον, ητοίμασε χάρτας της Ελλάδος και των γειτονικών χωρών εκ των οποίων εις απετελείτο από 12 φύλλα. Ετύπωσε δε μέγα αριθμόν αντιτύπων, μετέφρασεν ελληνιστί το τέταρτον μέρος του βιβλίου Ανάχαρσις με πολιτικάς σημειώσεις και τον Ηθικόν Τρίπουν.Εξέδωκεν εικόνας του Μεγάλου Αλεξάνδρου,με πατατηρήσεις περί της ανδρείας του… με την πρόθεσιν να κάμει εις τους Έλληνας αισθητήν την αντίθεσιν μεταξύ της παλαιάς και της σημερινής τους κατάστασης”.
Ο Θούριος γρήγορα διαδόθηκε προφορικά και γραπτα, εμψυχώνοντας τους σκλαβωμενους Έλληνες.
Το πόσο σημαντικό ήταν το έργο του Ρήγα για το επαναστατικό φρόνημα των Ελλήνων, μας το περιγράφει ο Γεώργιος Τερτσέτης στα «Προλεγόμενά» του στα απομνημονεύματα του Θ. Κολοκοτρώνη. «Ο Ρήγας Φεραίος – λέει ο Τερτσέτης – εστάθη ο μέγας ευεργέτης της φυλής μας, το μελάνι του θα είναι πολύτιμο ενώπιον Θεού, όσο το αίμα του άγιο, έγραψε τροπάρια άλλο σόι… εδημοσίευσε και γεωγραφία του τόπου μας και εβλέπαμε τα Ολύμπια, άλλα παιγνίδια ελληνικά εις το Ξαμίλι. Είχε η γεωγραφία του ζωγραφισμένα και τα πρόσωπα των παλαιών σοφών και ηρώων – “Ως πότε παλληκάρια να ζούμε στα στενά”, από τα πολεμικά του τραγούδια το τελειότερο, περιέχει μίαν επιθεώρησιν των δυνάμεων της πατρίδος, όλοι είναι παρόντες εις την επιθεώρησιν, κανένας απών, τα ξεφτέρια των Αγράφων, οι σταυραετοί του Ολύμπου, τα καπλάνια του Μαυροβουνιού, τα λεοντάρια του Σουλιού, Μάνης και Μακεδονίας και τα δελφίνια της θαλάσσης, οι Νησιώτες, και οι Χριστιανοί του Δουνάβεως και Σάβα ποταμού».
Το όραμα του Ρήγα ήταν συνδεδεμένο με την κοινωνική απελευθέρωση όλων των λαών που βρίσκονταν υπό το καθεστώς της οθωμανικής αυτοκρατορίας, όχι μόνο των υπόδουλων Ελλήνων αλλά όλων των σκλαβωμένων λαών έως και αυτών των ίδιων των Τούρκων. Στο Θούριο, για παράδειγμα, έγραφε: «Σ’ Ανατολή και Δύση και Νότον και Βοριά/ για την πατρίδα όλοι νάχωμεν μια καρδιά. Στην πίστη του ο καθ’ ένας, ελεύθερος να ζη,/ στη δόξα του πολέμου να τρέξωμεν μαζί. Βούλγαροι κι Αρβανίτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί,/ Αράπηδες και άσπροι, με μια κοινήν ορμή,/ Για την ελευθερίαν να ζώσωμεν σπαθί»......
http://pamet-thessaloniki.com/2011/03/11/%cf%84%ce%b9%ce%bc%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%bf-%cf%81%ce%b7%ce%b3%ce%b1-%ce%b2%ce%b5%ce%bb%ce%b5%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%bd%ce%bb%ce%b7/